Torujemy lepsze połączenia: Dolny Śląsk – Opolszczyzna

Ekipy wykonawców z początkiem września ruszyły z robotami na dwóch odcinkach linii kolejowej Wrocław - Oleśnica - Kluczbork. Między Bierutowem i Oleśnicą zmodernizujemy 12 km torów, kolejne 10 km poprawimy między Kluczborkiem i Wołczynem. Zmodernizujemy urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wymienimy sieć trakcyjną na nową. Zakres robót obejmuje też zabudowę nowych rozjazdów na stacji Bierutów od strony Oleśnicy oraz w Wołczynie od strony Kluczborka.
Podniesiemy poziom bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych zlokalizowanych na modernizowanych odcinkach linii. W zakresie zadania jest wymiana płyt przejazdowych i naprawa nawierzchni drogowej na dojazdach. Kompleksowo przebudujemy drogę wojewódzką nr 451 w rejonie skrzyżowania z linią kolejową. Wybrane przejazdy będą wyposażone w nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu.
Wyremontujemy lub przebudujemy również 26 obiektów inżynieryjnych. Pracami objęte będą 3 mosty i 4 wiadukty, a także 19 przepustów. Odnowimy przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką. Wzmocnimy wiadukty kolejowe w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, ze względu na brak jego wykorzystania, zostanie zlikwidowany.
Zapewnimy nową infrastrukturę pasażerską. Stare perony w Smardach zastąpimy nowymi. Dostęp do nich będzie możliwy z pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego, który w tym celu rozbudujemy o chodnik. Dwa nowe perony powstaną w miejscowości Solniki Wielkie i będą zlokalizowane bliżej terenów zabudowanych, by kolej lepiej odpowiadała rzeczywistym potrzebom mieszkańców. Dostęp do peronów zapewni nowe przejście przez tory wyposażone w rogatki. W obu lokalizacjach perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i umożliwią wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim podróżnym. Zamontujemy także ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz oświetlenie, które ułatwi podróże po zmroku.
Po zakończeniu prac pociągi pojadą o 40-80 km/h szybciej niż dotychczas – pasażerskie z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki temu skróci się czas jazdy pociągiem między Wrocławiem a Kluczborkiem o ok. 10 minut. Tory będą dostosowane do przyjmowania cięższych składów przewożących towary.
Umowa została podpisana na dwa zadania:
„Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 1 odcinek Bierutów – Oleśnica od km 120,490 do km 132,542” – wartość 163,7 mln zł netto, wykonawca: Trakcja S.A.,
„Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 2 odcinek Kluczbork – Wołczyn od km 71,366 do km 81,800” – wartość 234,3 mln zł netto, wykonawca: Konsorcjum PPM-T Sp. z o.o. (lider), DOLKOM sp. z o.o. (partner).
Roboty budowlane zakończą się w drugiej połowie 2026 r.
Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się także do przetargu na kolejny odcinek linii 143. W planach jest przebudowa 3 km fragmentu linii, ważnego z punktu widzenia sprawnego kursowania pociągów w aglomeracji wrocławskiej do Oleśnicy i Trzebnicy, obejmującego stację Wrocław Psie Pole i szlak Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice. Realizacja będzie możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).