Powrót

Kolej na drugą „nitkę” w Obornikach

Dźwig przy budowie nowego przęsła mostu nad Wartą w Obornikach, widoczna rzeka, ceglane przęsło, a na góze sieć trakcyjna_fot.Radek Śledziński

Nowe, dodatkowe, przęsło mostu kolejowego nad Wartą zostało już przetransportowane z hali produkcyjnej w Kielcach. Konstrukcja ma łącznie prawie 154 m długości. Do Obornik trafiła we wstępnie zmontowanych częściach, które na placu budowy zostaną połączone w przęsła: dwa 45,35 m i jedno 63 m. Łącznie ważą one ponad 500 ton. Każdy z elementów zostanie precyzyjnie osadzony na istniejących podporach nurtowych przy wykorzystaniu specjalnego dźwigu, ustawionego na brzegu rzeki, tuż obok obecnej „nitki” mostu kolejowego. Po zamontowaniu przęseł konstrukcja zostanie połączona, a następnie ułożymy na niej nowy tor i zamontujemy sieć trakcyjną.

Montaż przęseł, choć skomplikowany technologicznie, nie wpłynie znacząco na ruch kolejowy. W trakcie prac ponad 70 pociągów pasażerskich i towarowych, przejeżdżających w ciągu doby między Poznaniem a Obornikami, tak jak dotychczas będzie korzystać z sąsiedniej „nitki” przeprawy.

Dodatkowa „nitka” mostu to większe możliwości przejazdów między Poznaniem a Piłą (linia kolejowa nr 354) – ważna w ruchu regionalnym i dalekobieżnym trasa, poza nową przeprawą mostową, zyska w sumie ponad 3 km drugiego toru: między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie (ponad 2 km) oraz w Parkowie, gdzie budujemy „mijankę” (dodatkowy tor z rozjazdami na długości ponad 1,2 km). Dzięki likwidacji „wąskiego gardła”, na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii kolejowej, możliwe będą przejazdy większej liczby pociągów.

W ramach prac budujemy nowe perony w Obornikach i w Parkowie. W obu miejscowościach prace są zaawansowane – w Obornikach peron będzie wkrótce gotowy do eksploatacji. Będą to wysokie obiekty, które umożliwią łatwe i wygodne korzystanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni przygotujemy wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie, a dla dobrej informacji zamontujemy czytelne tablice wraz z gablotami zawierającymi m.in. rozkład jazdy. Z myślą o osobach niewidomych ułożymy ścieżki naprowadzające. Perony będą dostępne dla wszystkich podróżnych, także tych, którzy mają problemy z poruszaniem się: w Parkowie dogodną komunikację umożliwi pochylnia, a na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto nowe przejście pod torami, wyposażone w windy.

Prace, w ramach projektu „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskiego”, prowadzimy za blisko 100 mln zł, wykorzystując środki Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Chcemy, aby podróżni skorzystali z efektów inwestycji – nowych peronów i przejazdów dodatkowym torem – już w II poł. przyszłego roku.

Realizowane obecnie prace o blisko 10% zwiększą liczbę dwutorowych odcinków na linii Poznań – Piła. Obecnie pociągi korzystają z dwóch torów między Poznaniem a Obornikami (ok. 26 km) praz Dziembówkiem a Piłą (ok. 10 km). Na bieżąco analizujemy możliwości kolejnych prac na trasie – będziemy je mogli konkretyzować w kolejnych latach, gdy znane będą źródła finansowania w następnej perspektywie UE.

Budowa drugiego toru i drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach uzupełni zakończoną w 2019 r. modernizację linii między Poznaniem a Piłą. Inwestycja skróciła czas przejazdu – najszybsze pociągi pokonują obecnie trasę w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej. Nowe przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo „zbliżyły” kolej do mieszkańców, a przebudowa 34 peronów w 22 miejscowościach (m.in. Pile, Chodzieży i Rogoźnie) poprawiła komfort podróży. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowoczesne urządzenia sterowania oraz wyremontowane przejazdy. Prace, za ok. 500 mln zł (netto), wykonaliśmy przy wykorzystaniu środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495

Pliki do pobrania