Powrót

Toruń na dobrych torach

Pociąg przy peronie stacji Toruń Wschodni. fot. Przemysław Zieliński

W 2019 r. PLK SA wraz z PKP SA i Miastem Toruń podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. PKP SA zmodernizowały już budynek dworca Toruń Wschodni oraz kończą prace w budynku dworca Toruń Miasto. Natomiast PLK SA oraz Miasto Toruń, na mocy podpisanego porozumienia, w styczniu br. złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie prac budowlanych ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021 – 2027. Wartość projektu szacowana jest na blisko 686 mln zł brutto (557 mln zł netto), w tym wkład Miasta Toruń na poziomie 10,1 mln zł brutto. Ocena wniosków potrwa do 29 czerwca, natomiast do 10 lipca CUPT ogłosi listę ocenionych projektów.

Zakres prac po stronie PLK SA obejmuje modernizację stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, głównie dzięki zabudowie wind prowadzących na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, nowoczesny i czytelny, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienimy tory oraz sieć trakcyjną na łącznej długości 8,5 km, budując drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje „wąskie gardło” i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt również zabezpieczymy przed korozją, a wzdłuż mostu powstanie kładka pieszo-rowerowa.

Po stronie Miasta Toruń będzie przebudowa kładki nad torami, tak zwany Garbaty Mostek, łączącej ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebudowa ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych. Dodatkowo, w związku z przejęciem przez PLK SA budowy kładki na moście przez Wisłę, Miasto Toruń zobowiązało się do realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo na styku infrastruktury drogowej i linii kolejowych: budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni, budowy bezkolizyjnego dojścia do przystanku Toruń Katarzynka (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) oraz aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.

Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02

Pliki do pobrania