Rozmowy o przyszłości kolei w Europie – spotkanie z Agencją Kolejową Unii Europejskiej (ERA) podczas TRAKO 2025

Rozmowy koncentrowały się na wyzwaniach związanych z budową jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, w tym na podnoszeniu kompetencji w zakresie bezpieczeństwa oraz rozwój kultury bezpieczeństwa w sektorze kolejowym, wdrażaniu wspólnych standardów technicznych oraz rozwijaniu interoperacyjności transgranicznej. Dyskutowano również o znaczeniu cyfryzacji procesów kolejowych, przy jednoczesnej konieczności zachowania stabilności regulacji.
Strony podkreśliły, że bieżący dialog między instytucjami europejskimi, administracją publiczną i zarządcami infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla tworzenia rozwiązań odpowiadających na potrzeby współczesnego rynku transportowego.
– ERA ma bezsprzecznie kluczowe znaczenie dla zapewnienia wydajności, bezpieczeństwa i odporności europejskiego systemu kolejowego. Szczególnie dla zarządców infrastruktury niezwykle ważne jest, aby ramy regulacyjne UE dotyczące jednolitego europejskiego obszaru kolejowego nie tylko odzwierciedlały aktualną rzeczywistość operacyjną w całej Unii, ale także aktywnie promowały rozwiązania zorientowane na przyszłość. Postrzegamy Agencję jako naszego nieodzownego partnera we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie interoperacyjności – podkreślił Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Polska kolej intensywnie się rozwija i realizuje ambitne projekty inwestycyjne, które wzmacniają jej rolę w europejskim systemie transportowym. Ścisła współpraca z Europejską Agencją Kolejową to gwarancja, że nasze działania są zgodne z najlepszymi standardami europejskimi i przyczyniają się do budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej kolei w całej Unii – zaznaczył Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Europejski kierunek rozwoju
Spotkanie w Gdańsku potwierdziło dobrą współpracę między ERA a PLK S.A. i stanowi ważny krok w kierunku dalszego wzmacniania europejskiej sieci kolejowej. Wspólnie wyznaczone priorytety – bezpieczeństwo, interoperacyjność, cyfryzacja i innowacje – wpisują się w cele IV pakietu kolejowego oraz strategię zrównoważonej mobilności UE.