Powrót

Przywrócimy kolej z Kartuz do Lęborka – z myślą o podróżnych i elektrowni jądrowej

Widok z góry na tor linii kolejowej nr 229 odc. Kartuzy - Lębork. fot. Szymon Danielek PLK

Ostatni raz regularne połączenia pasażerskie na odcinku linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice – Lębork były realizowane w 2000 r. Po ćwierćwieczu oczekiwań mieszkańcy powiatów kartuskiego i lęborskiego oraz turyści, korzystający z kaszubskich atrakcji, ponownie będą mogli wsiąść do pociągów na tej trasie, która będzie również pełnić funkcję korytarza dowozu pracowników i dostaw towarów podczas budowy i eksploatacji planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Rewitalizacja trasy Kartuzy – Lębork będzie mieć istotne znaczenie podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, gdyż pozwoli na utrzymanie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych ze Słupska i Lęborka do Trójmiasta z ominięciem remontowanego odcinka linii nr 202 (zakończenie prac planowane jest w 2029 r.).

- Naszym celem jest stworzenie na Pomorzu sieci kolejowej, która umożliwi realizację jednego z najważniejszych zadań inwestycyjnych w historii nowoczesnej Polski oraz zapewni sprawne połączenia dla mieszkańców regionu. Podpisana dziś umowa przybliża nas do osiągnięcia tych założeń i sprawia, że polski atom nabiera realnych kształtów - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

- Uczestniczenie w historycznym procesie inwestycyjnym, jakim jest budowa pierwszej w kraju elektrowni jądrowej, jest szczególnie istotnym zadaniem dla PLK SA. Dla sprawnego przewozu towarów oraz przywrócenia ruchu pasażerskiego przygotujemy nie tylko linie kolejowe prowadzące bezpośrednio do elektrowni, ale również trasę alternatywną z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. To dobry czas dla kolei na Pomorzu, gdzie m.in. modernizujemy linię kolejową nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Trójmiasta oraz linię nr 202 z Gdyni do Słupska – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Zadanie będzie realizowane w trybie „projektuj – buduj”. Na około 60-kilometrowej trasie przebudujemy 11 stacji i przystanków (Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia-Zakrzewo, Kętrzyno, Rozłazino). Zbudujemy 3 nowe przystanki (Grzybno, Łapalice, Sierakowice Szkoła), które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, natomiast 57 objętych zostanie remontem. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej będzie także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo – drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Zadanie pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” zrealizuje firma Torpol SA. Inwestycja o wartości 508 176 058,15 zł netto (625 056 551,52 zł brutto) zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa. Zakończenie prac planowane jest w I kw. 2028 r.

Będzie kolej do elektrowni jądrowej

Realizacja robót na linii nr 229 odc. Kartuzy – Lębork stanowi jeden z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski) elektrowni jądrowej. W drugim etapie zmodernizujemy odcinek linii nr 229 między Lęborkiem i Łebą, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim, oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 na obszarze stacji Steknica. Zmodernizowana zostanie również linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, co stanowić będzie trzeci etap inwestycji. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei.

Wybranie wykonawcy dla realizacji drugiego etapu zadania planowane jest w tym roku, a dla trzeciego etapu w II kwartale 2026 r. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2029 r.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02