Powrót

Projektujemy dobre relacje w lubuskim

Pociąg na peronie w Gorzowie Wielkopolskim, na pierwszym planie peron i wiata_fot.Radek Śledziński

Na trzech liniach kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) i Szamotuły – Międzychód (nr 368), dokumentacja projektowa uwzględni nowe, lepsze parametry. Chcemy docelowo zelektryfikować trasy i dostosować je do prędkości 160 km/h, o 40 km/h wyższej niż pierwotnie zakładano. Dzięki temu przygotujemy sprawne połączenia alternatywnym ciągiem kolejowym łączącym Poznań z Gorzowem Wielkopolskim. Najszybsze pociągi (z postojami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie) pokonają tę trasę w 78 min, a składy regionalne w 120 min, natomiast analogiczne przejazdy na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski szacowane są na 31 min i 57 min. To znacznie szybciej niż przed zawieszeniem połączeń, kiedy czas przejazdu między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim wahał się od 1:30 do 2:30 h.

– Projektujemy już trasę na wielkopolskim odcinku, teraz zaczynamy szykować dokumentację dla lubuskiego fragmentu. Co ważne, na obu komponentach osi wprowadzamy wyższe parametry, co pozwoli osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty dla podróżnych. Wydatkując środki publiczne niezmiennie przyświeca nam bowiem jeden cel: tworzenie infrastruktury najwyższe jakości. Podniesienie prędkości i elektryfikacja to gwarancja szybkich, niezawodnych i bardziej komfortowych przejazdów, a właśnie na takiej kolei nam zależy  – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak.

Kolej łączy, ale żeby tak było w rzeczywistości, konieczna jest szersza i kompleksowa perspektywa. Z tego względu, po gruntownej analizie, poprawiliśmy pierwotne założenia, wprowadzając do dokumentacji projektowej lepsze parametry. Dzięki temu umożliwimy sprawne przejazdy pociągów nie tylko w ruchu regionalnym, ale i ruchu międzywojewódzkim. W rezultacie chcemy, aby za kilka lat odcinek Poznań – Gorzów Wielkopolski podróżni mogli sprawnie i wygodnie przejechać nowoczesnym pociągiem zasilanym trakcją elektryczną – powiedział pełnomocnik Zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Paweł Pleśniar.

Dokumentacja projektowa określi optymalny zakres prac niezbędnych do reaktywacji niewykorzystywanej w ruchu od 1995 r. linii Skwierzyna – Międzychód. Na ok. 30 km odcinku zamierzamy przebudować tor i zamontować nowoczesne urządzenia sterowania. Dokumentacja określi również zakres prac niezbędny do podniesienie parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej nr 367 na odcinku Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski – to kolejne 28 km. W podobny sposób zmodernizujemy także 6 km odcinek Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (nr 415).

Aby kolej była bliżej podróżnych przygotujemy perony między Gorzowem Wielkopolskim, Strefą Ekonomiczną a Międzychodem – do pociągów będzie można wygodnie wsiąść w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku, a także w Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowski, Deszcznie i Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce). Dostęp do kolei ułatwią ponadto nowe przystanki, Gorzów Wielkopolski Zachód, Gorzów Wielkopolski Zakanale i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Wszystkie perony wyposażymy w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Na antypoślizgowej nawierzchni znajdą się pomocne dla osób niewidomych ścieżki naprowadzające, a ułatwieniem dla pasażerów mających trudności z poruszaniem się będą pochylnie. W rezultacie kolej będzie łatwo dostępna dla każdego.

Zgodnie z podpisaną umową dokumentację dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” wykona konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. oraz RDK Projekt SP. z o.o. za blisko 20 mln zł. Dokumentacja pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych na trasie. Przewidujemy, że opracowanie pozyskamy w I kw. 2028 r. Z uwagi na obecne szacunki, w ramach programu „Kolej +”, przygotujemy trasę pod budowę sieci trakcyjnej (fundamentowanie pod sieć trakcyjną), natomiast samą elektryfikację zamierzamy uwzględnić w przetargu na roboty budowlane jako prawo opcji. Oznacza to, że zrealizujemy je w ramach programu w przypadku zapewnienia finansowania (gdy oferty wykonawców „zmieszczą się” w założonym budżecie). W przeciwnym razie będziemy poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania elektryfikacji linii w województwie lubuskim i w Wielkopolsce.

W województwie lubuskim, dzięki programowi „Kolej +”, po 30 latach przywrócimy także połączenia między Lubskiem a Bieniowem (lk nr 275, Wrocław Muchobór – Gubinek). Na ok. 18 km odcinku przebudujemy tor i przystosujemy go do przejazdów pociągów spalinowych z prędkością 120 km/h. Nowa „mijanka” w Letnicy pozwoli włączyć rewitalizowaną trasę w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), a w efekcie umożliwi dojazd z Lubska do Zielonej Góry. Dobrą obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. Spodziewamy się, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” nastąpi pod koniec 2028 r.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495

Pliki do pobrania