Powrót

Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a Warszawą

Przedstawiciele MI, CUPT, PLK SA i Komisji Europejskiej z umową na dofinansowanie kolejowych projektów z funduszy KPO, fot. CUPT

Uroczyste podpisanie umów odbyło się 31 lipca br. w Warszawie z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Katarzyny Smyk, dyrektor CUPT Joanny Lech oraz Marcina Mochockiego członka zarządu - dyrektora ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

 To kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski. Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego. Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników  powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Łączna wartość przyznanego wsparcia przekracza 219,5 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem KPO w obszarze transportu – na realizację projektów kolejowych spółka otrzymała 11,5 mld zł z funduszy europejskich, z czego ponad 90 proc. zostało już zakontraktowane.

Nowoczesna informacja pasażerska w aglomeracji warszawskiej

Pierwszy z projektów – „Poprawa informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej” – ma znacząco zwiększyć komfort codziennych podróży dla dziesiątek tysięcy pasażerów, na co szczególną uwagę zwróciła Joanna Lech, dyrektor CUPT.

 Dzięki funduszom europejskim i skutecznej współpracy z beneficjentami, jakim jest PKP PLK, możemy realnie wpływać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów. Każda tego typu inwestycja to nie tylko infrastrukturato także impuls do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.

Z myślą o podróżnych, a szczególnie o osobach niedowidzących, z ograniczoną mobilnością, ale i gościach z zagranicy, na 51 stacjach i przystankach aglomeracji warszawskiej, Polskie Linie Kolejowe wdrożą nowoczesny Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz System Monitoringu Wizyjnego. System obejmie elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie, sygnalizację czasu oraz monitoring. Zapewni czytelne i aktualne informacje – także w językach obcych i w wersji dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących. Podpisanie umów z wykonawcami ma się odbyć na przełomie III i IV kwartału br.

Ponadto PLK SA wyremontuje przystanek Warszawa Ursus Północny. Prace obejmą:

  • powstanie dwóch nowych peronów z wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej (CSDIP) oraz monitoringiem.
  • wykonanie dodatkowych nowych dojść od ulic Szamoty i Cykady,
  • wymianę trzech bramek sieci trakcyjnej,
  • remont dwóch wiaduktów kolejowych.

Prace mają się rozpocząć w sierpniu i zakończą się w II kwartale 2026 r.

Wartość inwestycji to 124,9 mln zł, z czego ponad 101,5 mln zł pochodzi ze środków KPO.

Małopolska: modernizacja linii kolejowej nr 8

Z kolei za ponad 145 mln zł, z czego aż 118 mln zł stanowi wsparcie z KPO, zostanie zmodernizowana linia kolejowej nr 8 między Krakowem Główny a miejscowością Tunel. Dzięki inwestycji możliwa będzie szybsza, wygodniejsza i bardziej punktualna podróż pomiędzy Krakowem, Warszawą a Kielcami, a także sprawniejszy transport towarowy. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkości do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a istniejące perony w Smrokowie i krakowskich Batowicach zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano także wykonanie nowych wiat, ustawienie ławek i montaż tablic informacyjnych oraz energooszczędnego oświetlenia LED. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na III kwartał 2025 r. Inwestycja nie tylko poprawi komfort podróży, ale także zwiększy przepustowość jednego z najważniejszych kolejowych korytarzy transportowych w południowej Polsce.

Oba projekty to elementy szerszego planu modernizacji polskiej kolei, który ma na celu zwiększenie dostępności transportu szynowego, poprawę komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki wsparciu z KPO inwestycje te przyczynią się do rozwoju zrównoważonego transportu i wzmocnienia roli kolei w komunikacji regionalnej i międzyregionalnejpowiedział Marcin Mochocki, członek zarządu - dyrektor ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

CUPT – partner w realizacji nowoczesnych inwestycji transportowych

Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa Ministerstwu Infrastruktury, która kompleksowo wspiera beneficjentów w procesie przygotowania i realizacji inwestycji transportowych finansowanych ze środków unijnych. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu CUPT możliwa jest sprawna realizacja projektów o strategicznym znaczeniu dla poprawy mobilności, dostępności i zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności stanowi obecnie jedno z kluczowych źródeł finansowania przedsięwzięć kolejowych, łączących cele ekologiczne, społeczne i technologiczne.

Kontakt dla mediów:

Anna Znajewska-Pawluk
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02

Wydział ds. komunikacji CUPT
media@cupt.gov.pl