Powrót

Pociągi i nowy posterunek już na CMK

11 sierpnia pociągi kursujące na trasie z Warszawy do Krakowa, Katowic, Wrocławia wróciły na Centralną Magistralę Kolejową.

- Sprawnie przeprowadzone prace na Centralnej Magistrali Kolejowej pozwolą na wygodniejsze i szybsze połączenia między kluczowymi ośrodkami w kraju. W przyszłości pozwolą na podniesienie prędkości na modernizowanym odcinku nawet do 230 km/h. Pasażerowie zyskają nie tylko wyższy komfort podróży po CMK, ale także lepszą jakość obsługi na stacji Włoszczowa Północna – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Nowe możliwości CMK – efekt intensywnych prac

Miesięczne zamkniecie linii (od 10 lipca do 10 sierpnia) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystały na wybudowanie nowego posterunku technicznego w Pilichowicach, montaż 34 rozjazdów oraz wywieszenie prawie 50 km sieci trakcyjnej. Tylko na odcinku Idzikowice – Opoczno Południowe – Olszamowice pracownicy 7 specjalistycznych pociągów wywiesili 36 km sieci.

- Czasowe zamknięcie odcinka Opoczno Południowe – Knapówka /Włoszczowa pozwoliło na znaczne przyspieszenie prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. szukają optymalnych rozwiązań organizacji robót, by szybko i sprawnie prowadzić projekty inwestycyjne oraz maksymalnie ograniczać zmiany w rozkładzie jazdy. Zależy nam, by pasażerowie, którzy coraz częściej podróżują koleją, nadal korzystali z pociągów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowy posterunek w Pilichowicach podzielił szlak Opoczno Południowe - Olszamowice na dwa odcinki. Dzięki temu zwiększa się przepustowość linii, tzn. możliwość przejazdu większej liczby pociągów. Zapewniona jest także sprawniejsza obsługa składów w sytuacjach zamknięcia jednego z torów. Posterunek Pilichowice nadzorowany jest już z nowej nastawni wyposażonej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Zabudowane 4 rozjazdy mają takie parametry, które pozwolą w przyszłości na przejazd pociągów nawet z prędkością 230 km/h.

Na stacji technicznej w Olszamowicach zamontowano nowe urządzenia sterowania i wymieniono 15 rozjazdów. Budowana jest nowa nastawnia.

Na stacji Włoszczowa Północ wybudowano nową nastawnię wyposażoną w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Trwają prace przy obiektach dla pasażerów.

Inwestycje PLK na CMK szybko i zgodnie z planem

PLK zgodnie z harmonogramem prowadzą na Centralnej Magistrali Kolejowej 5 projektów: modernizacje stacji Olszamowice i Włoszczowa Północ, prace przy budowie posterunku w Pilichowicach oraz wymianę sieci trakcyjnej na szlakach: Idzikowice - Opoczno Południe oraz Opoczno Południe – Olszamowice. Prace trwają od marca i zakończą się do końca roku. Większość robót była i jest realizowana bez ograniczeń w ruchu pociągów. Poziom zaawansowania wszystkich zadań zbliża się do 70 procent.

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na CMK, po zakończeniu wszystkich prac, zwiększą możliwości linii dla ruchu pasażerskiego – umożliwią przejazd większej liczby pociągów i dostosują stacje do prędkości 200, a następnie 230 km/h. Obecne zadania są częścią większego projektu: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.

 


Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
 Rzecznik prasowy
 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
 rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239

Pliki do pobrania