Nowe przepisy dotyczące udostępniania infrastruktury kolejowej – zarządcy dostosują regulaminy sieci

Kluczowym elementem nowelizacji jest wprowadzenie zmian w opłacie rezerwacyjnej i dodatkowego składnika opłaty podstawowej (zależnego od postojów handlowych przy peronach).
Najważniejsze zmiany
Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań, które mają usprawnić i ujednolicić system rozliczania dostępu do infrastruktury kolejowej. Wśród najistotniejszych zmian znalazły się:
- nowa definicja „modyfikacji przydzielonej zdolności przepustowej” oraz dodanie „bruttotonokiloametra” jako alternatywnego miernika pracy eksploatacyjnej
- modyfikacja sposobu obliczania średniej stawki zależnej od masy pociągu i kategorii linii kolejowych,
- wprowadzenie obowiązku publikowania przez zarządców analiz rynkowych dotyczących stawek,
- ujednolicenie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku niewykorzystania trasy pociągu przez przewoźnika, w ramach rocznego, jak i indywidualnego rozkładu jazdy pociągów,
- doprecyzowanie zapisów w zakresie zasad stosowania tzw. mark-upów.
Dostosowanie regulaminu sieci
Zgodnie z rozporządzeniem, zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym PLK SA, dostosują swoje regulaminy sieci w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów, czyli do początku grudnia 2025.
Zaktualizowany dokument zostanie opublikowany na stronie internetowej www.plk-sa.pl zgodnie z obowiązującymi terminami.