Powrót

Mniej hałasu przy torach. PLK wprowadza skuteczne rozwiązania

absorbery zabudowane na linii kolejowej nr 9 aut. PLK (1)

Najbardziej rozpoznawalnym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym są ekrany akustyczne. To standardowe rozwiązanie stosowane tam, gdzie poziom hałasu przekracza dopuszczalne normy. Ich podstawową funkcją jest tworzenie tzw. cienia akustycznego – obszaru, do którego nie docierają bezpośrednie fale dźwiękowe. Dotychczas wzdłuż linii zarządzanych przez PLK SA zabudowano już 346 kilometrów ekranów akustycznych – to tyle, ile wynosi długość całej linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn lub trasa drogowa z Warszawy do Gdańska.

Nie zawsze jednak budowa ekranów jest jedynym lub najlepszym rozwiązaniem – szczególnie w miejscach, gdzie zidentyfikowano niskie przekroczenia wartości dopuszczalnych hałasu. W takich lokalizacjach PLK SA stosują także inne, mniej ingerujące w krajobraz rozwiązania, które skutecznie ograniczają emisję hałasu u źródła.

Absorbery i maty – skuteczna ochrona „niewidoczna” dla oka

Do takich rozwiązań należą m.in. absorbery przyszynowe oraz maty wibroizolacyjne. Dzięki nim mieszkańcy domów położonych blisko torów słyszą wyraźnie mniej uciążliwych odgłosów przejeżdżających pociągów. Absorbery, montowane bezpośrednio do stopki i szyjki szyny, mogą obniżać poziom hałasu nawet o 2 – 3 dB. Redukują one hałas generowany w miejscu styku koła z szyną – zwłaszcza w zakresie dźwięków odbijających się od podłoża. Z kolei maty wibroizolacyjne ograniczają przenoszenie drgań do gruntu, redukując tzw. hałas strukturalny odczuwalny w budynkach zlokalizowanych blisko torów. Maty wibroizolacyjne skutecznie tłumią drgania przenoszone do gruntu, zmniejszając tzw. hałas strukturalny odczuwalny w pobliskich budynkach.

Sprawdzone i dopuszczone

Zanim nowe rozwiązania zostaną dopuszczone do stosowania na torach, muszą przejść serię badań technicznych i akustycznych, które są prowadzone m.in. na specjalnym poligonie testowym Polskich Linii Kolejowych. Stosowane tłumiki są dopuszczane zgodnie ze stosownymi procedurami i mogą być wykorzystywane wyłącznie po pozytywnej ocenie parametrów eksploatacyjnych i skuteczności redukcji hałasu.

Efekty i inwestycje przyjazne środowisku

Wdrażanie rozwiązań takich jak absorbery czy maty jest możliwe dzięki konsekwentnemu i kompleksowemu podejściu PLK SA do planowania rozwiązań ograniczających hałas – opartego na analizach, danych pomiarowych i rzeczywistych potrzebach. Zgodna z przepisami metodyka pozwala dobrać optymalne środki ochrony w zależności od lokalizacji i warunków terenowych.

W efekcie realizowanych inwestycji nie tylko skraca się czas przejazdu pociągów, ale także poprawia jakość życia mieszkańców terenów sąsiadujących z liniami kolejowymi.

Nowoczesne środki ochrony akustycznej – w tym absorbery i maty – są już stosowane m.in. na trasach: Gdynia – Kościerzyna, Zabrzeg – Zwardoń oraz Ełk – Korsze. Pamiętajmy jednak, że najlepszą metodą ochrony przed hałasem jest odpowiednie planowanie przestrzenne oraz lokalizowanie zabudowy chronionej akustycznie poza zasięgiem hałasu. Zasięg hałasu dla najbardziej obciążonych ruchem linii kolejowych można zweryfikować na strategicznej mapie hałasu.

Przed podjęciem decyzji o zakupie mieszkania czy domu w sąsiedztwie linii kolejowej warto zapoznać się ze wspomnianymi mapamilub zapytać o poziom hałasu bezpośrednio właściwy terytorialnie Zakład Linii Kolejowych przy pomocy formularzy zamieszczonych na stronie internetowej w zakładce Kontakt

Komfort, który widać i słychać… mniej

Współczesna kolej to nie tylko szybkie połączenia i nowoczesna infrastruktura zwiększająca komfort podróży. To także troska o otoczenie. Wszelkie działania – w tym reprofilacja szyn, budowa ekranów czy montaż absorberów – sprzyjają poprawie warunków życia mieszkańców w pobliżu linii kolejowych, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska.

Kontakt dla mediów:
Joanna Kursa
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 22 473 30 02