Lubuskie: przekraczamy granicę prędkości do Gubina

Szykujemy mocne przyspieszenie na linii Czerwieńsk – Gubin (linia kolejowa nr 358). Pociągi pojadą trasą dwukrotnie szybciej niż obecnie, nawet do 100 km/h (z miejscowymi ograniczeniami, koniecznymi ze względu na geometrię toru) zamiast obecnych 50-60 km/h. Dzięki temu znacznie skrócimy czas podróży. Do leżącego po niemieckiej stronie granicy Guben dojedziemy z Czerwieńska w zaledwie ok. 50 minut, a więc o ok. 10 minut krócej niż dotychczas i jednocześnie krócej niż mniej ekologiczny i mniej ekonomiczny przejazd samochodem.
Atrakcyjniejsze przejazdy koleją na transgranicznej trasie umożliwi remont ok. 50 km odcinka linii. Między Czerwieńskiem a Gubinem w miejsce zużytej nawierzchni położymy nowe szyny i podkłady, a także zamontujemy nowe przytwierdzenia oraz części rozjazdów. Na całym szlaku uzupełnimy podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację toru, a na finiszu wyregulujemy szyny, układając je w wymaganym położeniu. Na poprawę parametrów i zapewnienie lepszych podróży przeznaczymy 70 mln zł.
Wykonawca – Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. – rozpocznie prace w najbliższy poniedziałek, 4 sierpnia, a zakończy w połowie grudnia br. W tym czasie, w uzgodnieniu z przewoźnikiem, wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Szczegółowe informacje są dostępne na peronach oraz na Portalu Pasażera (www.portalpasazera.pl).
Rozpoczynający się remont to kontynuacja prac, które przeprowadziliśmy już w 2022 r. Umożliwiliśmy wówczas reaktywację połączeń pasażerskich na trasie, która dotąd – przez ponad 20 lat – była wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Odświeżyliśmy przystanki w 7 miejscowości: Nietków, Laski Odrzańskie, Ciemnice, Krosno Odrzańskie, Wężyska, Wałowice i w Gubinie. Perony zostały wyposażone w nową nawierzchnię, oświetlenie, wiaty, ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także stojaki rowerowe. Wszystkie dojścia do platform przystosowaliśmy do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się.
Obecnie linią, prowadzącą do niemieckiego Guben, kursuje 5 par pociągów pasażerskich na dobę, zapewniając mieszkańcom zachodniej części województwa lubuskiego dogodne dojazdy do pracy czy szkoły.