Kolej wróciła na Mazury – z Ełku do Giżycka po nowym torze

Dzisiaj, na trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno), ponownie wyjechały pociągi. Przewoźnicy zapewnili trzy pary pociągów regionalnych oraz jedną parę pociągów dalekobieżnych. Dodatkowo, na trasie Ełk – Korsze, kontynuowana jest zastępcza komunikacja autobusowa dla 5 par pociągów.
Z myślą o komforcie podróżnych przebudowaliśmy perony na 3 stacjach (Giżycko, Wydminy i Stare Juchy) oraz 2 przystankach (Woszczele, Siedliska – w tych lokalizacjach prace na peronach będą jeszcze kontynuowane). Na całym, 49-kilometrowym odcinku wymieniliśmy tor oraz przebudowaliśmy 59 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty). Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej jest również na skrzyżowaniach dróg i torów dzięki modernizacji 26 przejazdów kolejowo-drogowych (i przejść dla osób pieszych) oraz budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach. Również w Giżycku piesi mogą dotrzeć na miejską plażę bezpieczniej dzięki tunelowi pod torami na ul. Unii Europejskiej. Apelujemy do kierowców o stosowanie się do przepisów ruchu drogowego, oznakowania na przejazdach (na części skrzyżowań dróg z torami nadal obowiązuje oznakowanie „STOP”) i zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas przekraczania torów.
Inwestycja jest po pozytywnych odbiorach eksploatacyjnych. Wykonawca będzie kontynuował prace w najbliższych tygodniach jeszcze na peronach i na przejazdach kolejowo-drogowych. Roboty nie będą miały wpływu na kursowanie pociągów i korzystanie z infrastruktury przez podróżnych.
Docelowo, po pozyskaniu wymaganych pozwoleń i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego, pociągi na trasie Ełk – Giżycko – Korsze, pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją – 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi towarowe będą mogły przyspieszyć do 120 km/h. Elektryfikacja trasy nie tylko zapewni szybszy czas przejazdu, ale także zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko i poprawi przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Pozwoli to przewoźnikom na przygotowanie atrakcyjniejszej oferty dla podróżnych.
Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation. Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” była możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł netto.
Zaawansowane prace między Giżyckiem a Korszami
Na szlaku Giżycko – Korsze, po wzmocnieniu podłoża na całym odcinku, trwa zabudowa nowego toru. W celu przyśpieszenia robót wykonawca prowadzi działania związane z budową toru zarówno od strony Korsz, jak i Giżycka. Na modernizowanych stacjach i przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Trwają prace na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce dla ruchu udostępniony zostanie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa na styku drogi i linii kolejowej.
Zakończenie wszystkich prac na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka dla przewoźników w marcu 2026 r. Zakładamy możliwość skrócenia tego terminu i udostępnienie infrastruktury dla przewoźników już w grudniu br. Terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.
Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
W kwietniu 2024 r. podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej. Aktualnie trwają prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w III kwartale 2026 r. Wartość robót wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.