Kolej na początek Polski – nowe perspektywy dla linii na Hel

PLK SA ogłosiły postępowanie przetargowe na przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Władysławowo Port – Hel na odcinku Władysławowo – Hel (budowa mijanek) – prace projektowe”.
Głównym celem zadania jest przygotowanie projektu prac, które umożliwią zwiększenie liczby pociągów na jednotorowej trasie. Realizacja zadania docelowo poprawi dostęp do kolei dla mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej oraz skomunikowanie z Trójmiastem i resztą kraju, a także stworzy nowe możliwości dojazdu turystów nad Bałtyk. Dodatkowo skróci się czas podróży pociągiem z Trójmiasta na Mierzeję Helską.
Planujemy m.in. budowę mijanek Hel Bór oraz Chałupy, poszerzenie peronu nr 1 i budowę nowego peronu nr 2 na stacji Władysławowo oraz budowę drugiego toru na odcinku Władysławowo – Władysławowo Port. We współpracy z samorządem, planowana jest także budowa przejścia podziemnego pod torami na stacji Władysławowo, zapewniającego dojścia na perony oraz łączącego budynek dworca kolejowego po stronie wschodniej z budowanym dworcem PKS po stronie zachodniej.
Dokumentacja projektowa powstanie w latach 2026 – 2028 ze środków własnych PLK SA. Prace budowlane zostaną zrealizowane w ramach odrębnego zadania, po zapewnieniu źródeł finansowania.
Projekt dotyczący linii kolejowej nr 213 Reda – Hel wpisuje się w postanowienia podpisanego w 2024 r. listu intencyjnego „Pakt Kolejowy dla Pomorza”, zawartego z Ministerstwem Infrastruktury, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oraz PKP SA.
