Dla bezpieczeństwa mieszkańców wybudujemy kładkę nad torami w Sosnowcu

Polskie Linie Kolejowe i Miasto Sosnowiec zawarły dziś porozumienie w sprawie współpracy przy budowie kładki dla pieszych, która pozwoli na bezpieczne i wygodne połączenie ulic Jana III Sobieskiego i Dęblińskiej. Efektem wspólnych działań, które są wynikiem wsłuchania się w głosy mieszkańców, będzie możliwość sprawnego przemieszczania się między północną i południową częścią miasta. Nowy obiekt powstanie nad torami i będzie dostosowany do obsługi wszystkich użytkowników. Dobrą komunikację umożliwią windy po obu stronach kładki. Budowę o wartości ok. 5 mln zł zrealizują kolejarze w ramach obecnie prowadzonej inwestycji na odcinku linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Po jej zakończeniu kładka przejdzie w zarządzanie miejskie.
W podróż pociągiem z nowego peronu
Na stacji Sosnowiec Główny wybudowaliśmy zupełnie nowy peron nr 3, który od 5 listopada umożliwi lepszy dostęp do kolei i poprawi obsługę mieszkańców i podróżnych. Gotowa jest antypoślizgowa nawierzchnia obiektu, na której ułożyliśmy ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Zamontowaliśmy wiatę, która zapewni pasażerom komfort i ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Wybudowaliśmy klatkę schodową łączącą peron z przejściem podziemnym. Peron dostosowaliśmy do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyposażyliśmy go w windę, czytelną informację pasażerską, wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Jedna krawędź peronu jest krótsza ze względu na nowy układ torowy na stacji Sosnowiec Główny, co nie wpłynie na obsługę pasażerów. Dodatkowe tory pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji, przez którą będzie mogło przejechać więcej pociągów. Po udostępnieniu nowego peronu nr 3, prace przeniosą się na peron drugi, a w kolejnym etapie obejmą także pierwszy. Docelowo, po zakończeniu przebudowy stacji, z nowego obiektu będą obsługiwane pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku Katowic. Do czasu zakończenia prac budowlanych, nowy peron przejmie obsługę wszystkich pociągów w każdym kierunku.
Przy stacji wybudowaliśmy nową nastawnię, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Po drugiej stronie torów powstają budynki hali garażowo–magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie również magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych.
Prace prowadzimy też w Środuli, Będzinie i Katowicach
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. W Sosnowcu zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie wiaduktów przy ul. Nowopogońskiej, Żeromskiego i Piłsudskiego.
Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Piesi i rowerzyści korzystają już z wygodnego i bezpiecznego przejścia pod torami na ul. Chemicznej. Nowy obiekt powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo i usprawniło przejście na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Ruch samochodowy skierowano z ul. Chemicznej na wiadukt drogowy nad torami w ciągu DK94.
Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku tej inwestycji wybudowaliśmy wiadukt kolejowy nad modernizowanymi torami, na linii która do tej pory wykorzystywana była głównie w ruchu towarowym. Dzięki temu możliwe jest skierowanie pociągów od Gliwic do Mysłowic przez Bytom, bez wjazdu do stacji Katowice. Budujemy nowy przystanek Katowice Morawa oraz przebudowujemy sąsiadujące z nim obiekty inżynieryjne – wiadukty kolejowe na ul. Morawa i Wiosny Ludów oraz most nad rzeką Rawą.
Inwestycja na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe jest częścią dużego zadania, realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe przy wsparciu funduszy unijnych. Jej zakończenie planowane jest w 2027 r. Postęp prac można śledzić na stronie internetowej dedykowanej inwestycji - www.slaskienatorach.pl.