Powrót

Częstochowa znów na kolejowej mapie Polski

2.08 min zajmuje przejazd pociągiem z Warszawy do Częstochowy. Z Częstochowy do Opola tylko 56 min. O półtorej godziny skróciła się podróż pociągiem z Warszawy do Wrocławia i trwa 3h 42min. Rekordowo krótkie czasy przejazdu zostały osiągnięte m.in. dzięki rewitalizacji linii kolejowej Częstochowa – Fosowskie, która zakończyła się na przełomie 2014/2015 r.

Efektem prac PLK jest poprawa konkurencyjności transportu kolejowego. - Pojawiły się obecnie dobre warunki dla odtworzenia regionalnych połączeń z Częstochowy do Lublińca, które przed remontem trasy zostały zawieszone. Inwestycja PLK umożliwia również uruchomienie bezpośredniego połączenia z Częstochowy do Kielc –  mówi Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie z Częstochowy do Fosowskiego oznacza nie tylko krótsze czasy przejazdu. To także wyższy komfort obsługi podróżnych. Budowa wiat, instalacja nagłośnienia i tablic informacyjnych, usunięcie barier architektonicznych - to część wprowadzanych udogodnień. Podróżni mogą już korzystać z odnowionych w ramach projektu peronów w Częstochowie Stradomiu i Gnaszynie, Blachowni, Herbach Starych, Lisowie, Kochanowicach, Jawornicy, Lublińcu, Liswarcie, Lisowicach, Pawonkowie oraz w Pludrach. Obiekty zostały wyposażone w nowe systemy oświetlenia i elementy małej architektury. 

W ramach dodatkowych robót w Częstochowie Stradomiu i w Lublińcu w pierwszym kwartale br. zostanie jeszcze bardziej wzmocniona informacja przez montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

- Dzięki tej inwestycji Częstochowa odzyskała znaczenie na kolejowej mapie Polski. Istotnie poprawiła się jakość, częstotliwość i szybkość połączeń z Krakowem, Wrocławiem oraz Warszawą, a dworzec Stradom zyskał drugie życie. To cieszy, tym bardziej, że m.in. przy dworcu Częstochowa Stradom miasto planuje w najbliższych latach - przy wsparciu środków unijnych - budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymi oraz wypożyczalnią jednośladów – informuje Mirosław Soborak zastępca prezydenta Częstochowy, odpowiedzialny w mieście m.in. za sprawy związane z drogownictwem, transportem i komunikacją.

Na odnowionej linii, dodatkowo podwyższony został poziom bezpieczeństwa podróży, m.in. poprzez modernizację przejazdów kolejowo-drogowych, montaż nowych rogatek, oświetlenia przejazdów i sygnalizatorów świetlno-dźwiękowych. 

Projekt POIiŚ 7.1-67: „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Rewitalizacja trasy Częstochowa - Fosowskie w liczbach:
  • 104 km sieci trakcyjnej
  • 98 kilometrów torów
  • 90 rozjazdów kolejowych
  • 71 obiektów inżynieryjnych
  • 47 przejazdów kolejowo-drogowych
  • 17 peronów
  • 22 miesiące trwania projektu
  • 354 900 000 PLN wartość projektu
  • 212 262 593 PLN wartość dofinansowania

Efektem inwestycji są krótsze czasy podróży:
  • 0:35 z Częstochowy do Lublińca  
  • 0:45 z Częstochowy do Koniecpola 
  • 0:56 z Częstochowy do Opola
  • 1:25 z Częstochowy do Kielc
  • 1.33 z Częstochowy do Wrocławia
  • 1:45 z Częstochowy do Krakowa
  • 3:42 z Warszawy do Wrocławia 



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239

Pliki do pobrania