Biała Rawska na kolejowej mapie Polski – jest umowa na budowę nowej stacji na CMK

Nowa stacja Biała Rawska będzie wyposażona w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów przy dodatkowych torach 3 i 4. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Komfortową informację dla pasażerów zapewnią elektroniczne wyświetlacze. Dojście do peronów zapewni przejście podziemne lub kładka nad torami. Planowane są również miejsca postojowe oraz infrastruktura umożliwiająca wygodne przesiadki między autobusami a pociągami.
– Budowa stacji w Białej Rawskiej to ważny krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i impuls dla rozwoju gospodarczego regionu. Powiat, który nigdy nie miał dostępu do kolei zyska szybkie i wygodne połączenia – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
– Nowy przystanek na CMK to konkretne korzyści dla pasażerów i lokalnej społeczności. Kolej będzie dobrą alternatywą dla dojazdów w stronę Warszawy, Krakowa i Katowic. Znacząco zwiększy się mobilność mieszkańców i poprawi komfort codziennych podróży – powiedział Maciej Kaczorek, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przedsięwzięcie obejmuje budowę:
- nowoczesnych peronów dostosowanych do potrzeb wszystkich podróżnych wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej,
- przejścia podziemnego lub kładki nad torami dla zapewnienia wygodnego i bezpiecznego dostępu do pociągów,
- dwóch dodatkowych torów i rozjazdów wraz z siecią trakcyjną,
- obiektów obsługi podróżnych, w tym dróg, chodników, parkingów, które zapewnią wygodne dojście i przesiadki na kolej.
Ponadto, przebudowane zostaną przyczółki wiaduktu drogowego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 725, aby umożliwić przeprowadzenie pod nim czterech torów Centralnej Magistrali Kolejowej.
Wartość umowy na zaprojektowanie i wykonanie prace budowlanych wynosi 119 427 000,00 zł netto (146 895 210,00 zł brutto). Wykonawcą jest firma PORR S.A. Rozpoczęcie prac ma nastąpić w I kwartale 2027 roku a zakończenie na przełomie 2027 i 2028 roku.


