Z każdym nowym metrem torów – bliżej powrotu pociągów do Łomży

Linię kolejową budujemy praktycznie od nowa. Powstają nowe tory, perony i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty postępują zgodnie z harmonogramem, a na części odcinków jesteśmy już za półmetkiem. Najbardziej zaawansowane prace są na przystankach Konarzyce i Koziki, gdzie widoczne są już konstrukcje nowych, stumetrowych peronów. Ustawiono ścianki, płyty peronowe, a wkrótce wykonawca przystąpi do układania nawierzchni. Dla wygody pasażerów na peronach pojawią się elementy małej architektury, ekologiczne oświetlenie LED i czytelne oznakowanie. Każdy z peronów budowany jest z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Na stacji w Łomży widoczne są już konstrukcje nowych dwóch peronów o długości 250 m, przystosowanych także do obsługi dłuższych pociągów dalekobieżnych. Szerokie na 4,6 m i wysokie na 76 cm zapewnią wygodne wsiadanie do wagonów wszystkim podróżnym. W obrębie stacji trwają też prace na przejeździe kolejowo-drogowym w ul. Piłsudskiego, w tym z przebudowa kolizji z infrastrukturą podziemną.
Nowy – stary przystanek
Śniadowo – Stara Stacja – tak będzie nazywał się nowy przystanek, który budujemy w sąsiedztwie miejscowości o tej samej nazwie. Widoczny już stumetrowy peron, przybliży kolej mieszkańcom i da możliwość codziennych dojazdów. Obok powstaje także nowy tor – około kilometrowy odcinek łącznicy, która pozwoli na jazdę pociągów od strony Łap prosto do Łomży, bez konieczności zmiany czoła składu na stacji Śniadowo.
Inwestycja stworzy nowe możliwości komunikacji. Składy między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku wyniesie ok. 1h 35 min. Ruch pociągów na linii Śniadowo – Łomża zostanie przywrócony w czerwcu 2026 r. Prace modernizacyjne na trasie ze Śniadowa do Łap będą natomiast kontynuowane do II kw. 2029 r. Budżet inwestycji to 367 mln zł brutto. Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do transportu zbiorowego. Więcej o Programie https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.









