Z Gdańska do Gdyni po trzech torach. Ogłaszamy kolejny przetarg na modernizację trasy Bydgoszcz – Trójmiasto

Historyczna „Węglówka”, czyli linia kolejowa nr 201, dzięki pracom realizowanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A., odzyska znaczenie jako kluczowy korytarz transportowy na linii północ – południe kraju. Modernizacja trasy między Maksymilianowem a Gdynią nie tylko umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowej oferty połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych, ale także zapewni sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu morskiego w Gdyni. Zwiększy to potencjał portu, co pozytywnie wpłynie na gospodarkę Pomorza i kraju oraz lokalny rynek pracy.
Ogłosiliśmy kolejny przetarg w ramach zadania, dotyczący zaprojektowania i realizacji prac budowlanych na 12-kilometrowym odcinku między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202 na włączeniu do stacji Gdynia Główna. Wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa. Na trasie dobudowany zostanie trzeci tor, który zwiększy jej przepustowość, umożliwiając prowadzenie ruchu z większą liczbą pociągów pasażerskich i towarowych. Trasa na całej długości zostanie także zelektryfikowana.
Zapewnimy lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych. Przebudowane zostaną stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, dzięki czemu zatrzymają się przy nim pociągi jeżdżące linią nr 201. W ramach prawa opcji możliwa będzie także budowa nowych przystanków – Gdynia Źródło Marii (w sąsiedztwie ulic Nałkowskiej i Fizylierów) oraz Gdynia Mały Kack (w sąsiedztwie ulic Olkuskiej i Łowickiej). Stacje i przystanki będą wyposażone w trzy krawędzie peronowe, wyższe od obecnych. Będą pochylnie i windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zabudowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej informujący o odjazdach pociągów. Duże zmiany czekają wspomniany przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe oraz przebudowane zostanie przejście podziemne. Przystanek zostanie włączony w rejon stacji Gdynia Główna. Przebudowa układu torowego, w tym dodatkowe połączenia torowe, zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów od strony Gdańska Osowy i Gdańska Głównego, umożliwiając niezależne podróże liniami nr 201 i 202.
Planujemy również budowę, przebudowę lub remont 40 obiektów inżynieryjnych na trasie – mostów, wiaduktów czy przepustów. Nowy system sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Szacunkowa wartość prac dotyczących zaprojektowania i wykonania robót dla zadania pn. „Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna” w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wynosi ponad 1,3 mld zł. Projekt będzie realizowany ze środków własnych PLK SA, budżetu państwa oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą planowane jest w III kwartale 2026 r., a realizacja zasadniczych prac budowlanych w terminie IV kwartał 2026 – I kwartał 2031 r. Cała umowa skończy się wraz z pozyskaniem wymaganych dopuszczeń w 2032 r.
Trasa Bydgoszcz – Trójmiasto zmieni się nie do poznania
Prace w ramach modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta realizowane są od 2021 r. Od 2024 r. gotowy jest tzw. bajpas kartuski oraz zmodernizowana linia nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z nowym odcinkiem linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 są realizowane w podziale na 7 kontraktów. Od 2024 r. prace trwają na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z linią nr 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy). Łączna wartość robót wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych planujemy w 2027 r., a w 2028 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia.
W czerwcu br. ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, we wrześniu br. podpisaliśmy umowę na modernizację stacji Maksymilianowo o wartości ponad 927 mln zł netto oraz ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Ogłoszenie ostatniego przetargu w ramach modernizacji linii nr 201, dotyczącego prac na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna, planowane jest jeszcze w tym miesiącu. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna planujemy sfinalizować w 2029 r.
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną o około 20 minut.