Powrót

Warszawa. Cztery rozebrane wiadukty, szykują się nowe perony

W ramach prac na linii obwodowej w Warszawie wykonawca już zdemontował tory, sieć trakcyjną i słupy. Sprawnie zostały rozebrane przęsła wiaduktów nad ul. Kasprzaka, Wolską (zobacz film z rozbiórki), Obozową oraz Zawiszy. Równolegle toczą się prace na stacjach. Rozebrane zostały elementy prefabrykowane peronów Warszawa Zachodnia, Warszawa Kasprzaka, Warszawa Koło. Zgodnie z planem oraz wykonaną wcześniej inwentaryzacją, wykarczowano drzewa kolidujące z inwestycją. Wykonawca zapewnił sprawne prowadzenie robót. Zgromadził wszystkie potrzebne na budowie szyny i podkłady. Przygotowane są elementy i materiały do budowy nowych peronów. 

Obecnie trwają roboty związane z przebudową peronów. Likwidowane są tzw. kolizje – przebudowa infrastruktury niekolejowej (instalacja telekomunikacyjna, wodna, gazowa). Ustalane jest optymalne rozwiązanie związane z zagospodarowaniem bunkra z II wojny światowej. Wykonawca oczekuje na dodatkową decyzję konserwatora zabytków. Nie wstrzymuje to obecnie prac na linii obwodowej.

Podczas prac wykonawca maksymalnie ogranicza zmiany w ruchu drogowym. Skrócony jest zakres zamknięć podczas przebudowy wiaduktu przy ul. Kasprzaka i dotrzymywane ustalone terminy. Rozbiórka wiaduktów nad ul. Wolską została ograniczona do jednego weekendu, wobec planowanych dwóch. Prace w ciągu ul. Obozowej wstrzymane były na blisko miesiąc tylko ze względu na decyzje konserwatorów zabytków. Natychmiast, w dniu otrzymania zezwolenia na wznowienie robót, wiadukt rozebrano. 


Organizacja ruchu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., modernizację linii obwodowej - z myślą o dobrej organizacji ruchu w mieście i maksymalnym ograniczeniu zmian dla mieszkańców - z wyprzedzeniem w 2015 r. przedstawiły i uzgodniły z Miastem. Wskazane przez miasto wymagania, dotyczące organizacji ruchu na czas przebudowy, zostały uwzględnione w dokumentach przetargowych. Wynikały one z opracowanej na zlecenie Miasta analizy ruchu, która miała zminimalizować wpływ planowanych robót przy budowie II linii metra w latach 2016-2018 na funkcjonowanie układu drogowego i transportowego w Warszawie. Ustalono wówczas czas całkowitego zamknięcia ulicy Obozowej dla ruchu pojazdów i tramwajów na cztery miesiące. 

W ramach merytorycznej współpracy z Miastem, wykonawca i inwestor przekazują dane o rozwiązywanych problemach – niezależnych od PLK i wykonawcy, które pojawiają się przy inwestycji. Miasto otrzymuje wszystkie dokumenty niezbędne do wydania zgód na czasowe zamknięcia ulic. Jest informowane o tym, co może mieć znaczenie dla organizacji komunikacji w Warszawie i umożliwia ocenę zmian i właściwą koordynację inwestycji Miasta i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Działania, prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii obwodowej, są zgodne z harmonogramem i podpisaną umową. 


Dla kolei i miasta 

Wspólnie z miastem wypracowano rozwiązania, które zwiększą dostępność do kolei m.in. przez budowę nowych przystanków kolejowych: Warszawa Obozowa oraz Warszawa Powązki. Uwzględniono postulaty strony miejskiej, dotyczące poszerzenia chodników i ścieżek rowerowych w obrębie wiaduktu przy ul. Obozowej i Kasprzaka. Zaprojektowane zostały dodatkowe rozwiązania w obrębie przystanku kolejowego Warszawa Koło, tj. schody ruchome, a także 2 kładki dla pieszych. To m.in. stworzy zintegrowany węzeł przesiadkowy w rejonie nowej stacji metra Warszawa Młynów. 

Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dofinansowanie projektu wynosi 85 proc.

 

 


Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
tel. kom. +48 668 679 414


"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"