Tunel zamiast szlabanów w Rembertowie

Rusza wyczekiwana przez mieszkańców Rembertowa inwestycja – pod linią kolejową nr 2, w ciągu ul. Marsa i al. Generała Chruściela „Montera” powstanie 140-metrowy nowoczesny tunel drogowy. Dzięki jego budowie zniknie uciążliwy przejazd przez linię Warszawa Zachodnia-Terespol, który powodował korki i utrudniał komunikację w tym rejonie miasta. Poprawi się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
– Konsekwentnie inwestujemy w bezpieczeństwo i komfort mieszkańców stolicy przebudowując niebezpieczne przejazdy kolejowe ze szlabanami w bezkolizyjne tunele i wiadukty. Tunel w Rembertowie to kolejna tego typu inwestycja – po pobliskim i budowanym w dobrym tempie wiadukcie na ul. Chełmżyńskiej oraz powstającym już tunelu w ciągu ul. I Praskiego Pułku WP w Wesołej. Wszystkie obiekty realizowane są we współpracy Miasta z Polskimi Liniami Kolejowymi – za co bardzo dziękuję naszym partnerom z PLK SA – mówi Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
– Tunel w ul. Marsa to kolejny ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu w Warszawie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Rembertowa zyskają wygodne i bezkolizyjne połączenie między dwiema częściami dzielnicy. To przykład dobrej współpracy między PLK SA a miastem stołecznym Warszawa oraz dbałości o bezpieczne i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne – mówi Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
– Budowa tunelu pod linią kolejową w Rembertowie jest kolejną inwestycją, dzięki której Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta zmienia Warszawę na lepsze. Każda taka realizacja oznacza realną poprawę jakości życia lokalnej społeczności i cieszę się, że dzieje się to z naszym udziałem – dodaje Ewelina Degowska, dyrektor Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
– Tunel w ul. Marsa to inwestycja, na którą mieszkańcy Rembertowa czekali od dawna. To najważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w naszej dzielnicy, które nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort codziennego życia, ale przede wszystkim połączy Stary i Nowy Rembertów. Dojazd do centrum Warszawy stanie się szybszy i bardziej dostępny. To ważny moment, który zapisze się w historii Rembertowa – mówi Maciej Iwanicki, burmistrz Dzielnicy Rembertów.
Będzie bezpieczniej
Realizacja inwestycji potrwa 29 miesięcy. Prace za ponad 134 miliony złotych wykona konsorcjum firm INTOP SA i INTOP Warszawa. Koszty inwestycji zostały podzielone po równo – po 50 proc. dla miasta i PLK SA. Kolej ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.
Kolejarze wcześniej przygotowali studium wykonalności i uzyskali decyzję środowiskową. Miasto zdobyło pozwolenie na budowę drogi.
Aby usprawnić ruch pieszy w czasie realizacji tunelu, zbudowane zostanie przejście podziemne z windami od strony wschodniej. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, który zostanie dowiązany do planowanego tunelu.
Nowe drogi
Poza budową tunelu przebudowane zostaną także drogi w jego okolicy. Tunel zacznie się za nowym rondem na skrzyżowaniu ul. Marsa i Ilskiego, przebiegnie pod torami i ul. Cyrulików, a zakończy w al. Gen. A. Chruściela „Montera” w rejonie ul. Strażackiej.
W przyjętych rozwiązaniach projektowych zadbano o komfort pasażerów komunikacji publicznej. W tunelu znajdą się przystanki autobusowe, z których pasażerowie będą kierować się do przejść na perony kolejowe. To rozwiązanie usprawni przesiadki i poprawi dostępność transportu zbiorowego.
W ramach prac powstanie także ul. Pociskowa. Droga będzie dwukierunkowa i zostanie połączona z ul. Ilskiego zapewniając wygodny dojazd do okolicznych domów i centrum handlowego. Dodatkowo ul. Bellony zostanie przedłużona do miejsca likwidowanego przejazdu kolejowego i stanie się jednokierunkowa z pasem dla rowerów. Zmiany obejmą również ul. Marsa i skrzyżowanie z ul. Cyrulików, gdzie będzie nowe rondo.
Kolejne tunele i wiadukty
Budowa tunelu w Rembertowie to kolejny krok na drodze do likwidacji kolizyjnych przejazdów przez linię kolejową nr 2. W Rembertowie trwa już budowa wiaduktu na ul. Chełmżyńskiej – ma być gotowy jeszcze w tym roku. W sąsiedniej Wesołej, w drugiej połowie 2027 otwarty zostanie tunel w ciągu ul. I Praskiego Pułku WP. Prace w terenie związane z jego budową już się rozpoczęły.
Kontakt dla mediów:
Anna Znajewska-Pawluk
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02
Agata Choińska-Ostrowska
rzeczniczka prasowa
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta
tel. 22 569 14 22
tel. kom. 508 010 894
e-mail: rzecznik@szrm.pl
Marzena Gawkowska
zastępczyni rzeczniczki prasowej
Urzędu m.st. Warszawy
tel. 22 44 333 80
tel. kom. 514 848 662
e-mail: mgawkowska@um.warszawa.pl | wydzialprasowy@um.warszawa.pl