Powrót

Rozwiązania cyfrowe na straży kolejowego bezpieczeństwa

Maszt GSM-R przy linii kolejowej fot. Paweł Mieszkowski (1)

System GSM-R oparty jest o cyfrową technologię komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu przewozowego i wraz z systemem ETCS jest częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Jego uruchomienie oznacza poprawę bezpieczeństwa i wzrost efektywności przewozów.

Dzięki systemowi GSM-R zwiększamy bezpieczeństwo i interoperacyjność, a także przygotowujemy się do pełnej integracji z europejskim systemem ERTMS – powiedział Michał Gil, Członek Zarządu, Dyrektor ds. eksploatacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

System GSM-R to nowoczesna platforma komunikacji cyfrowej, która zapewni również bezpieczny kanał łączności odporny na nasłuch i ingerencję osób nieuprawnionych. Wdrożenie ma na celu eliminację ryzyka związanego z nieuprawnionym użyciem sygnału „Alarm” w systemie „Radio-Stop” w obecnie stosowanym systemie VHF oraz zwiększenie efektywności komunikacji kolejowej.

Bezpieczna i stabilna komunikacja to fundament nowoczesnej kolei. GSM-R eliminuje ryzyko nieuprawnionych ingerencji i podnosi standardy obsługi ruchu. Podziękowania należą się wszystkim tym przewoźnikom, którzy razem z nami przygotowują się do wdrożenia systemu od połowy grudnia. To wyraz nie tylko odpowiedzialności za kolej. To symboliczna, patriotyczna gra zespołowa na rzecz bezpieczeństwa państwa polskiego – dodał Michał Gil, Członek Zarządu, Dyrektor ds. eksploatacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pierwszy etap zostanie uruchomiony 14 grudnia 2025 r., poprzedzony dwutygodniową eksploatacją wstępną od 1 grudnia 2025 r. Obejmie następujące odcinki:

  • linia nr 1: Żyrardów – Koluszki,
  • linia nr 17: Koluszki – Łódź Widzew,
  • linia nr 11: Skierniewice – Łowicz Główny,
  • linia nr 3: Warszawa Gołąbki – Paczkowo,
  • linia nr 9: Mleczewo – Gdańsk Główny,
  • linia nr 456: Warszawa Praga WPT – Chotomów,
  • linia nr 202: Gdańsk Główny – Gdynia Główna,
  • linia nr 260: Pszczółki – Pruszcz Gdański.

Drugi etap wdrożenia zaplanowano na 8 marca 2026 r., z eksploatacją wstępną od 22 lutego 2026 r. Obejmie on następujące odcinki:

  • linia nr 2 Sulejówek Miłosna – Terespol (GP),
  • linia nr 3 Paczkowo – Kunowice (GP),
  • linia nr 12 Skierniewice – Łuków,
  • linia nr 132 Opole Główne – Wrocław Główny,
  • linia nr 273 Wrocław Główny – Wrocław Muchobór,
  • linia nr 275 Wrocław Muchobór – Legnica – Miłkowice,
  • linia nr 282 Miłkowice – Węgliniec,
  • linia nr 295 Węgliniec – Bielawa Dolna (GP).

Polskie Linie Kolejowe S.A. finalizują również prace nad aktualizacją Instrukcji Ir5a o użytkowaniu urządzeń radiołączności w sieci GSM-R, która uwzględnia doświadczenia uzyskane w czasie eksploatacji obserwowanej tego systemu prowadzonej na linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Praga Towarowa - Mleczewo.

Kontakt dla mediów:
Rafał Wilgusiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02