Powrót

Rail Baltica: dwa nowe wiadukty zwiększają bezpieczeństwo na trasie Czyżew – Białystok

Dąbrowa-Kity - wiadukt nad torami widok z drona fot Paweł Mieszkowski PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Wygodnie i bezpiecznie nad linią kolejową z Warszawy do Białegostoku przejeżdżają już kierowcy w miejscowościach Dąbrowa-Kity i Porośl-Kije. Bezkolizyjne skrzyżowania dróg z torami zwiększają też bezpieczeństwo ruchu pociągów.

Wiadukt nad torami w Dąbrowie-Kitach ma 115 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi – 640 m. Jest jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo rowerowy. Dwupoziomowe skrzyżowanie zostało zbudowane w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Wygodną komunikację podróżnym zapewniają schody oraz pochylnie, przygotowane dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ułatwieniem w codziennych dojazdach jest parking samochodowy na 22 miejsca. Koszt budowy obiektu to 25,8 mln zł.

Mieszkańcy wsi Porośl-Kije korzystają z wiaduktu o długości ponad 100 m (440 m z drogami dojazdowymi). Tu także jest jezdnia po jednym pasie ruchu i ciąg pieszo-rowerowy. Układ komunikacyjny wiaduktu umożliwia przejazd nad linią kolejową oraz połączenie z drogami równoległymi po obu stronach torów. Koszt budowy obiektu to 16,6 mln zł.

Bezpieczne skrzyżowania dla mieszkańców i pasażerów

Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica. Wiadukty w Dąbrowie-Kitach i Porośli-Kijach zastąpiły dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają więc nie tylko lokalni mieszkańcy, ale także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie. Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 skrzyżowań dwupoziomowych.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, ich zakończenie zaplanowano na ten rok. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051