Powrót

Próby obciążeniowe na Centralnej Magistrali Kolejowej

W ramach projektu inwestycyjnego  "Modernizacja linii kolejowej E  65, odcinek Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie" PKP Polskie  Linie Kolejowe  S.A. Oddział Regionalny w Lublinie zmodernizował 22 obiekty inżynieryjne na południowym odcinku  Centralnej Magistrali Kolejowej, rozpoczynając tym samym wprowadzanie dużych prędkości w Polsce. W latach 2007 - 2009 na odcinku Psary - Góra Włodowska-Zawiercie mosty i wiadukty zostały dostosowane do jazdy pociągów pasażerskich z  prędkościami  250 km/h  i 300 km/h. Wprowadzenie takich prędkości wymaga  przeprowadzenia pomiarów oddziaływania dynamicznego  pociągów na  konstrukcje nośne obiektów. W związku z tym od 30 listopada do 7 grudnia 2009 r. firma  ASPEKT,  przy współudziale Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej prowadziła próby z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury pomiarowej  i nowoczesnego taboru. Dwie  lokomotywy  Eurosprinter ES 64 U4 oraz dziewięć  wagonów  w porze nocnej wykonywały jazdy po zmodernizowanych obiektach z prędkościami 160, 180 i 200 km/h (w obu kierunkach). Wykonane próbne obciążenia dynamiczne potwierdziły, że konstrukcje obiektów spełniają przyjęte założenia do prędkości 200 km/h. Badania  tego typu prowadzone były po raz pierwszy  w Polsce, a dalsze testowanie tych konstrukcji nastąpi po zakupie taboru dostosowanego do jazd z wyższymi prędkościami.