Pociągiem z Nasielska do Sierpca tak szybko, jak nigdy wcześniej

Od niedzieli, 15 czerwca, wraz z korektą rozkładu jazdy, pociągi wracają na odcinek Raciąż – Sierpc remontowanej linii kolejowej nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni), łączącej Mazowsze z woj. kujawsko-pomorskim. Dokończyliśmy prace związane z remontem 17 obiektów inżynieryjnych, wymianą nawierzchni na 33 przejazdach kolejowo-drogowych oraz wymianą 7 rozjazdów.
Wcześniej, bo w kwietniu br., zrealizowaliśmy prace na odcinku Płońsk – Raciąż, gdzie m.in. naprawiliśmy nawierzchnię peronów na stacji Raciąż, wymieniliśmy nawierzchnię na 8 przejazdach kolejowo-drogowych oraz wyremontowaliśmy 8 obiektów inżynieryjnych.
W efekcie, już od 15 czerwca, pociągi przyśpieszą do 100 km/h, co skróci czas podróży między Nasielskiem a Sierpcem aż o około 25 minut. Czas przejazdu koleją na tej trasie nigdy wcześniej nie był tak atrakcyjny.
Wartość tegorocznych robót na obu odcinkach wyniosła 30 572 185,17 zł netto (37 604 525,76 zł brutto) ze środków własnych PLK SA, a wykonało je Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe Sp. z o.o.
To nie koniec dobrych wiadomości dla linii nr 27. Rozpoczęliśmy zabudowę tzw. blokad liniowych na szlaku Sierpc – Raciąż – Płońsk oraz urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowych na stacji Płońsk. Koszt prac, realizowanych przez Zakłady Automatyki i Telekomunikacji Sp. z o.o. w Gdyni, to blisko 2 mln zł netto ze środków własnych PLK SA. Zakończenie robót planowane jest do końca sierpnia br. Po zakończeniu tego etapu planowane są dalsze prace związane z przeniesieniem sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk. Zakończenie zadania w 2026 r. umożliwi podniesienie prędkości pociągów pasażerskich na trasie Nasielsk – Sierpc do 120 km/h, a tym samym dalsze skrócenie podróży koleją o dodatkowe minuty. Pozwoli to również na zwiększenie przepustowości na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów.
Przypomnijmy, że w 2024 r., podczas pierwszego etapu robót na linii nr 27, naprawiliśmy tor, wymieniając szyny i podkłady, uzupełniając tłuczeń oraz regulując tor. Zapewniliśmy podróżnym oczekiwany komfort obsługi na stacjach i przystankach. Naprawiliśmy nawierzchnie peronów oraz wymieniliśmy wiaty, ławki i gabloty informacyjne na stacjach i przystankach Płońsk, Dalanówek, Baboszewo, Kaczorowo, Zawidz Kościelny, Zawidz i Mieszaki. Prace objęły również remont 47 obiektów inżynieryjnych, a bezpieczeństwo na styku dróg i toru zwiększyło się dzięki wymianie nawierzchni na 71 przejazdach kolejowo-drogowych. Wartość zrealizowanych w ubiegłym roku prac wyniosła około 108 mln zł netto ze środków własnych PLK SA.