Powrót

Pociągiem z Krakowa do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. Ogłoszono przetargi na prace projektowe

Pociągi regionalne wjeżdżają na stację Kraków Główny, fot. Piotr Hamarnik

Zwycięzcy ogłoszonych postępowań przetargowych opracują dokumentację projektową i pozyskają wymagane prawem uzgodnienia i pozwolenia budowlane. W przypadku budowy łącznicy kolejowej na trasie Kraków-Olkusz na wykonanie zadania będzie 29 miesięcy od podpisania umowy. Przygotowanie projektu dla nowej linii Kraków Niepołomice ma zająć 32 miesiące. Największy zakres prac czeka wykonawców projektu dla linii kolejowej do Myślenic. W tym przypadku PLK SA przewidują 35 miesięcy na wykonanie przedmiotu umowy.

Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii kolejowych w polskich regionach. To pierwszy w historii program, w ramach którego rząd współfinansuje wskazane i zgłoszone przez samorządy inwestycje. Prace przygotowawcze idą zgodnie z planem. Skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Działania PKP Polskich Linii Kolejowych SA zmieniają oblicze kolei w Małopolsce. Nowe projekty w ramach programu Kolej Plus to gwarancja pozytywnych zmian na torach w tym regionie – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kolej połączy Myślenice z Krakowem

Budowę nowej linii kolejowej zaplanowano pomiędzy krakowskimi Swoszowicami, a centrum Myślenic. W ramach jednego z proponowanych wariantów szlak o długości ok. 22 km będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi, a przy torach powstaną przystanki w Lusinie, Konarach, Olszowicach, Kątach, Krzyszkowicach, Polance i Myślenicach. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi w trudnym podgórskim terenie pojadą z prędkością od 80 do 120 km/h. Przejazd z Krakowa do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut.

Niepołomice zyskają połączenie kolejowe ze stolicą Małopolski

Zwiększenie dostępu do kolei dla wielu mieszkańców regionu zapewni również drugi projekt, który będzie polegać na budowie nowej linii kolejowej pomiędzy Niepołomicami a Krakowem. Budowa nowego toru planowana jest od Podgrabia do centrum Niepołomic. Pociągi pojadą nim z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech przystankach: MAN, Boryczów, Niepołomice. Podróż z tej miejscowości do centrum Krakowa zajmie ok. 30 minut.

Szybko i wygodnie pociągiem do Olkusza

Budowa łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska skróci czas przejazdu pociągów z Krakowa do Olkusza. Dzięki nowym torom przewoźnicy nie będą musieli zawracać na stacji w Jaworznie Szczakowej. Przejazd ze stolicy Małopolski do Olkusza będzie krótszy o ok. kwadrans. Szybsze połączenie zyskają również mieszkańcy położonego po drodze Bukowna. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki nowemu przystankowi Jaworzno Sosina. Po nowej dwutorowej łącznicy pociągi pojadą z prędkością 80 km/h.

Program Kolej+

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program Kolej+ jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Zrealizowane projekty przyczynią się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei. Zakwalifikowane do realizacji projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Więcej na dedykowanej stronie https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883