Powrót

Otwieramy przejście na Zachodniej – domykamy jej modernizację

Widok z góry na stację Warszawa Zachodnia, fot. Łukasz Bryłowski PLK SA (1)

Koniec inwestycji to nowy początek dla Warszawy Zachodniej. Dziś otworzyliśmy przejście podziemne, stawiając tym samym symboliczną kropkę nad „i” w tym ważnym nie tylko dla stolicy przedsięwzięciu. Osiągnęliśmy maksimum funkcjonalności na jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, co czyni ją najnowocześniejszym obiektem kolejowym w Europie – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Kończymy imponujące i pełne wyzwań zadanie inwestycyjne w stolicy. To był trudny czas zarówno dla pasażerów, jak i dla kolejarzy oraz wykonawcy. Przez cały okres prac, realizowanych przez całą dobę, przez Warszawę Zachodnią nieustannie przejeżdżały pociągi, a obsługa podróżnych odbywała się bez przerw. Teraz przed nami kolejne wyzwania – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie nasza strategiczna decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Dworzec Zachodni otrzymał dofinansowanie 1,5 miliarda złotych na sam dworzec, pół miliarda złotych na otaczające tory i prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Oddajemy dziś do użytku obiekt kompletny – z nowoczesnych, przykrytych wiatą peronów można już wejść do przejścia podziemnego, gdzie na podróżnych czekają kasy i miejsca do odpoczynku, a wkrótce także sklepy. Stacja jest w pełni przygotowana do obsługi wszystkich pasażerów, także tych z ograniczoną mobilnością oraz ciężkimi bagażami. System informacji pasażerskiej zapewnia czytelne i dobrze słyszalne komunikaty, a cały ruch pociągów odbywa się z nowoczesnej, w pełni zdigitalizowanej nastawni – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Koniec inwestycji to nowy początek dla Warszawy Zachodniej. Otwarcie przejścia podziemnego oznacza zakończenie wszystkich robót budowlanych – obecnie firma Budimex S.A. demontuje resztę miasteczka kontenerowego i wykonuje ostatnie prace wykończeniowe i poprawki. Do grudnia tego roku zakończony zostanie proces finansowy inwestycji.

Przejście podziemne pod stacją to imponująca konstrukcja, która w swojej ostatecznej formie bardziej przypomina średniej wielkości centrum handlowe. Pod 20 torami znalazło się miejsce na 26 punktów usługowych, kasy biletowe, toalety i poczekalnie. Sklepy rozpoczną działalność, gdy najemcy przystosują udostępnione lokale do swojego profilu działalności.

Waga całej stali zbrojeniowej potrzebnej do budowy przejścia podziemnego, czyli 11 500 ton, była większa niż ta użyta do budowy Wieży Eiffla – 10 100 ton. Wykorzystano 92,5 tysiąca m3 betonu. Szerokość nowego obiektu pod Warszawą Zachodnią to nawet 66 metrów – czyli więcej niż rozpiętość skrzydeł Boeinga 747-400 (64,4 m), a o 2 metry mniej niż szerokość boiska piłkarskiego. Długość tunelu, ok. 500 metrów, czyni go najdłuższym przejściem podziemnym dla pasażerów na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pracę objęły modernizację peronów 1-7 (tych od strony Alei Jerozolimskich) i dobudowę nowego peronu numer 8. Stary peron 8, mieszczący się na linii obwodowej, zyskał nowy numer – 9. Wszystkie obiekty są wyposażone w ławki, tablice informacyjne, ekrany z rozkładami jazdy i nagłośnienie. Z każdego można przejechać schodami ruchomymi lub windą do nowego przejścia podziemnego. Perony 1-8 zostały przykryte dachem, na którym zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskany z nich prąd w 1/3 uzupełni zapotrzebowanie stacji w energię. Warszawa Zachodnia zyskała także nowa kładkę, na której wykonawca będzie musiał usunąć tymczasową warstwę nawierzchni i położyć nową, na stałe. Te prace wykonane będą na wiosnę i potrwają do końca maja 2026 r.

W ramach inwestycji wybudowano trzy potężne wiadukty kolejowe, które usprawniają ruch pociągów w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Obiekt M01 umożliwił bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z radomską. Na Zachodniej ułożono łącznie 36 km nowych torów i 137 nowych rozjazdów.

Modernizacja stacji to jedna z największych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe – jej wartość wynosi około 2,5 mld zł netto, z dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Wszystkie perony są zadaszone, a bezpieczeństwo zapewniają nowoczesne systemy komputerowe.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414