Powrót

Łódź Fabryczna – stacja przyjazna podróżnym

Jeden z najnowocześniejszych obiektów kolejowych jest już na ukończeniu. Zaawansowanie prac przekracza 97 procent. PLK przygotowuje już odbiory techniczne stacji. Później na dworzec wjadą pociągi robocze i rozpoczną się testy systemów sterowania ruchem (srk). 

- Na bieżąco monitorujemy największą kolejową inwestycję punktową w Polsce. Bardzo ważny będzie etap odbiorów. Łódź Fabryczna to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla Łodzi. Wraz z przygotowywanym podziemnym połączeniem do Łodzi Kaliskiej stworzy nowe możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Łódź Fabryczna będzie jedną z wizytówek miasta i regionu łódzkiego. Nowy dworzec i tunel wpisują się w ogromny program przebudowy i modernizacji miasta, uwalniają duże obszary inwestycyjne w centrum oraz zwiększają rolę kolei w ruchu aglomeracyjnym i wojewódzkim. Kluczowe dla samorządu i całego regionu jest kontynuowanie przez PKP PLK budowy tunelu średnicowego z nowymi stacjami: Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Dzięki tym zmianom Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dążyć do stworzenia drugiego po Warszawie systemu kolei podziemnej z trzema stacjami w sercu miasta. Będziemy intensywnie wspierać PLK w szybkim i terminowym odbiorze całej inwestycji – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.


Stacja wszystkim przyjazna 

Na stacji gotowe są cztery perony. W tunelu i obok peronów położono 12 km torów oraz zamontowano urządzenia srk. Kończy się podwieszanie sieci trakcyjnej w obszarze stacji. W szklanym budynku dworca zamontowano ponad 37 tys. m² podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m² szklanych ścian. Działa już 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli.

Trzypoziomowy obiekt jest przyjazny podróżnym, ponadto zastosowano rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. PLK konsultowały projekt budowlany dworca z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome. 

Wygodne poruszanie się pomiędzy trzema poziomami obiektu zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie są opisane alfabetem Braille'a. Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowane zostaną płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy. 

W obiekcie przewidziano także kasę i toaletę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto w zakresie urządzeń teletechnicznych przewiduje się budowę dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) zlokalizowanego na dworcu i w tunelu. System umożliwia nadawanie niezależnych komunikatów informacyjnych, również w sytuacji zagrożenia pożarem.


Obsługa pociągów 

Zarządca infrastruktury wspólnie z przewoźnikami wypracował docelowy model ruchu pociągów. Według planów Łódź Fabryczną od grudnia obsługiwać będzie ponad 117 pociągów w ciągu doby, w tym: 28 pociągów ŁKA, 41 pociągów PKP Intercity, 48 pociągów Przewozy Regionalne.  


Łódź Fabryczna informacje ogólne:

Łódź Fabryczna to największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała ok. 65 tys. metrów kwadratowych, to 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. 

Trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na pierwszym poziomie, 8 m pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na podstawie informacji od przewoźników planujemy, że kasy biletowe wraz z zapleczem zajmą ponad 420 m². 

Dla jak najlepszej obsługi podróżnych przewidziano blisko 1600 m² powierzchni komercyjnej. Klienci kolei znajdą tam m.in.: punkty gastronomiczne i usługowe, kioski, pocztę, kantor wymiany walut. 

Wartość kontraktu brutto to: 1,75 mld złotych

Dworzec w liczbach:
-  ponad 340 km kabli, 
-  ponad 9 tys. opraw oświetleniowych, w tym najnowszych typu LED, 
-  10 tys. metrów balustrad, 
-  12 km torów i sieci trakcyjnej, 
-  ok. 750 tys. m³ betonu, (trzy razy więcej niż np. przy Stadionie Narodowym),
-  ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach,
-  ponad 4 tys. m² ścian szklanych,
-  ponad 37 tys. m² sufitów podwieszanych,
-  od początku istnienia budowy wydano prawie 10 000 przepustek dla pracowników.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48  694 480 239