Powrót

Komfortowe podróże koleją z Chorzowa przez Bytom do Nakła i Tarnowskich Gór

Stacja kolejowa Bytom, fot. Łukasz Hachuła, Polskie Linie Kolejowe (1)

Dobiegające końca prace na linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie są dobrą okazją do podsumowania wielkiej inwestycji o wartości 1,5 mld zł. Jej efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim wymieniliśmy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, trzeci tor na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zwiększa przepustowość linii kolejowej. Od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 140 km/h. Czas przejazdu składów między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami skróci się o ok. 7 minut. Od 15 grudnia pociągi regionalne pokonają tę trasę w 31 min, co przed inwestycją zajmowało ponad 38 min.

Dzięki pracom zrealizowanym przez PLK SA zwiększył się dostęp do kolei w woj. śląskim, poprawiło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, drogowym i pieszym, możliwy jest też sprawny przejazd dłuższych i cięższych składów. Modernizacja była istotna także dla rozwoju ważnej trasy towarowej łączącej Śląsk z portami morskimi. Wzrost przepustowości linii pozwoli na transportowanie koleją większej ilości towarów.

Wielką metamorfozę przeszła stacja Bytom. Trzy perony wyposażyliśmy w ławki, jasne oświetlenie i nagłośnienie. Zainstalowaliśmy wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz infokioski z rozkładem jazdy. Nowoczesne rozwiązania ułatwiają orientację w podróży. Na nawierzchni peronów zachowano pierwotny układ płytek w karo. Dwa przejścia pod torami zapewniają wygodny i bezpieczny dostęp na perony i na drugą stronę miasta. Dojście do pociągów umożliwiają windy. Dodatkowo, poprawiła się estetyka tuneli. Murale, czyli wielkoformatowe malowidła ścienne, pokryły ściany w obiektach i nawiązują do historii kolei, miasta i regionu. Obok ciekawostek kolejowych i historycznych, pojawiły się też rysunki z dziedziny lokalnej flory i fauny. Murale wykonała Mona Tusz, której plastyczna „wypowiedź” korzystnie zmieniła estetykę przejść pod torami oraz umila oczekiwanie na pociąg.

Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace zrealizowano zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul. 

Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu dbają już o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która odzyskała blask i ponownie stała się wizytówką stacji.

Pasażerowie korzystają też z wygodnych peronów na przystankach Bytom Karb i Bytom Stroszek.

Pozytywne zmiany zaszły w Chorzowie. Podróżni zyskali lepszy dostęp do pociągów z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Dojścia do peronów prowadzą od nowo wybudowanego i bezpiecznego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowa objęła cały układ komunikacyjny od ul. Strzelców Bytomskich poprzez połączenie ul. Głogowskiej z ul. Zabrską, gdzie powstał nowy wiadukt kolejowy. Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w miejscu przejazdu w poziomie szyn wpływa na wzrost bezpieczeństwa podróży koleją i sprawniejszą komunikację w mieście. Nowe rozwiązanie skraca czas przejazdu na drugą stronę torów – bez konieczności oczekiwania na przejeździe kolejowo–drogowym. Przebudowaliśmy stacje Chorzów Stary i Chorzów Miasto oraz wybudowaliśmy nowy wiadukt kolejowy nad ul. Floriańską. To właśnie spod niego – schodami lub windą – można dostać się na nowe perony stacji Chorzów Miasto.

Widoczne są także efekty prac w Radzionkowie. Podróżni mają do dyspozycji nowe perony, które usprawniają obsługę na stacji Radzionków i na przystanku Radzionków Rojca. Wybudowaliśmy wiadukt kolejowy przy ul. Kużaja. Samochody jeżdżą po nowej drodze, jest też trakt pieszo-rowerowy. W efekcie zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Po przebudowie, wiadukt przy ul. Zejera zyskał większy i szerszy prześwit, co usprawnia komunikację drogową. Ulica pod wiaduktem została uzupełniona o chodnik dla pieszych. Obiekt ma też nową konstrukcję, która umożliwia przejazd cięższym pociągom. Kierowcy korzystają z drogi pod wiaduktem kolejowym, który wybudowaliśmy przy ul. św. Wojciecha. Obiekt zastąpił przejazd w poziomie szyn, dzięki czemu zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Nowe rozwiązanie usprawniło komunikację drogową i skróciło czas przejazdu na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania na przejeździe.

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest na koniec 2025 r. Wartość inwestycji to ok. 1,5 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Inwestycja w liczbach:

  • 4 stacje i 2 przystanki
  • 2 zupełnie nowe przystanki
  • 80 km torów i sieci trakcyjnej
  • 181 rozjazdów
  • 29 obiektów – mostów i wiaduktów

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571