Kolej w Słupsku zyskuje nowe oblicze

Modernizacja odcinka Lębork – Słupsk (linia kolejowa 202 Gdańsk Główny – Stargard) wraz ze stacją Słupsk zapewni nową jakość podróżowania koleją w kierunku Trójmiasta.
Dotychczas na stacji Słupsk przebudowaliśmy układ torowy w kierunku Ustki, nastawnię Lokalnego Centrum Sterowania (trwają prace wykończeniowe i instalacyjne) oraz tory prowadzące do bazy Przewozów Regionalnych. Gotowy jest układ torowy w obrębie torów towarowych oraz nowe tory odstawcze do obsługi taboru. Trwa budowa peronu nr 3 oraz torów w obrębie części osobowej stacji. Ich oddanie do eksploatacji planowane jest na wrzesień br. Na terenie miasta przebudowywane są 3 wiadukty kolejowe. Zbudowano i oddano do użytku tymczasowy most na rzece Słupia, gdzie obecnie trwa przebudowa mostu stałego.
Stacja Słupsk zyska nowe, oczekiwane przez podróżnych oblicze. Z wyższych peronów łatwiej wsiądziemy do pociągów, a z przejścia podziemnego na perony wjedziemy windami. Zachowane i odrestaurowane zostaną zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Na stacji powstanie dodatkowy, czwarty peron, zintegrowany z miejskim węzłem transportowym, który umożliwi lepsze wykorzystanie układu torowego stacji w sprawnym i bezpiecznym prowadzeniu ruchu pociągów. Nowy peron powstanie również w Kobylnicy Słupskiej, zwiększając tym samym możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
Na trasie Lębork – Słupsk, gotowe są dwa nowe tory na szlaku Lębork – Pogorzelice. Pociągi jeżdżą także po nowym torze między Jezierzycami Słupskimi a Słupskiem. Oddane do eksploatacji zostały nowe tory nr 1 i 3 na stacji Potęgowo. Na stacjach Potęgowo i Damnica zmodernizowaliśmy zabytkowe nastawnie, z których ruch pociągów prowadzony jest za pomocą komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jeżdżą również po zmodernizowanym moście nad rzeką Łupawa – największym obiekcie inżynieryjnym na prawie 50-kilometrowym odcinku objętym przebudową. Podróżni korzystają z nowych peronów na przystanku Leśnice oraz stacjach Potęgowo i Damnica. Trwa budowa nowych przystanków w Runowie, Łebieniu i Siemianicach, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.
Między Lęborkiem a Słupskiem przebudujemy wszystkie stacje i przystanki, które staną się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach. Dobudowa drugiego toru zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Po zakończeniu modernizacji linii i wdrożeniu systemu łączności GSM-R na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK S.A., możliwe będzie rozpoczęcie zabudowy systemu ETCS, co pozwoli w przyszłości podnieść prędkość pociągów na zmodernizowanej trasie do 200 km/h.
Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest firma Torpol S.A. Wartość robót to blisko 562 mln zł netto (691 mln zł brutto). Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest firma Intercor Sp. z o.o. Wartość robót to 1,284 mld zł netto (1,579 mld zł brutto).
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest na listopad 2026 r.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” realizowany jest w ramach dwóch perspektyw finansowych:
- z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ)
- z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).