Powrót

Będą lepsze podróże koleją po Kaszubach

Maszyna demontuje stary podkład toru, fot. Andrzej Urbanowicz PLK

Wykonane w poprzednich latach prace skróciły czas podróży koleją z Chojnic do Kościerzyny o około 10 minut. Po zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku Chojnice – Brusy podróż skróci się o kolejne kilka minut. Zamierzeniem zarządcy infrastruktury jest zapewnienie podróży z Chojnic do Kościerzyny w około godzinę z prędkością do 120 km/h.

Wykonawca wymienił już podkłady i szyny na odcinkach Chojnice – Powałki oraz Raduń – Lipusz. To wykonane prace na 18 z 20 kilometrów linii ujętej w zadaniu. Położenie toru zostanie wyregulowane, uzupełniony będzie tłuczeń. W sprawnym wykonywaniu robót pomagają specjalistyczne maszyny – podbijarka torowa, profilarka tłucznia i wagony samowyładowcze do transportu tłucznia. Łącznie wymienionych zostanie ponad 23 tys. podkładów i 10 tys. metrów szyn.

Będzie nowa nawierzchnia na pięciu przejazdach kolejowo – drogowych. Kierowcy już sprawniej przejeżdżają przez tory drogą Dziemiany – Zarośle. Kończą się prace na przejeździe w ciągu ul. Kaszubskiej w Dziemianach. Wyremontowane zostaną także skrzyżowania dróg z torami na ul. Tartacznej w Dziemianach oraz na drogach Raduń – Kolano i Dziemiany – Piechowice.

Zakres robót wymagał wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej między Chojnicami a Kościerzyną, która będzie obowiązywać do soboty, 12 czerwca. Wartość prac to 20,3 mln zł. Wykonawcą jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe Sp. z o.o.

Zadanie jest kontynuacją prac wykonanych na linii w latach 2015-2020. Za prawie 54 mln zł ze środków budżetowych PLK wymieniły szyny i podkłady na ponad 30-kilometrowym odcinku. Przebudowano jezdnie na 55 przejazdach kolejowo-drogowych, m. in. w Żabnie koło Chojnic, Lubni i Brusach. Wyremontowano dwa wiadukty kolejowe w Chojnicach i Lipuszu, co przełożyło się na poprawę poziomu bezpieczeństwa pociągów.

Na odcinku Chojnice – Brusy montowane są nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które pozwolą zwiększyć prędkość pociągów. Gotowa jest infrastruktura kablowa. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki budowie sygnalizacji świetlnej na trzech przejazdach kolejowo-drogowych: na drodze Klawkowo – Krojanty, przy parkingu leśnym za przystankiem Męcikał oraz obok przystanku Żabno koło Chojnic. Rozpoczęła się budowa urządzeń przejazdowych. Prace zaplanowano do końca roku. Wartość robót to 4,5 mln zł. Wykonawcą są Zakłady Automatyki i Telekomunikacji Sp. z o.o. w Gdyni.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02