Powrót

Z Gliwic szybciej i wygodniej do Katowic i do Warszawy

Codziennie między Gliwicami a Warszawą kursuje 6 najnowszych pociągów PKP Intercity (Pendolino) w czasie 2 h 47 min. Przed zmianą rozkładu było tylko jedno takie połączenie z  czasem jazdy dłuższym o 20 minut. W nowym rozkładzie jazdy 2015/16 trasę z Katowic do Gliwic najszybsze pociągi pokonują w 25 minut, a składy regionalne w ok. 32 minuty. W ciągu doby na trasie Katowice – Gliwice – Katowice kursuje prawie 100 pociągów. To efekt przebudowanej infrastruktury i zwiększenia prędkości pociągów do 100 km/h. 

Odcinek Katowice – Chorzów Batory był ostatnim wyremontowanym odcinkiem na trasie z Katowic do Gliwic. PLK wymieniła tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, gwarantują sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Lepszy komfort obsługi w ruchu regionalnym zapewnia pasażerom przebudowany przystanek Katowice Załęże. 

Prace na trasie Katowice – Gliwice zaczęły się w 2013 roku na dwóch odcinkach Chorzów Batory – Świętochłowice – Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze – Gliwice. Kolejny odcinek Ruda Śląska Chebzie – Ruda Śląska – Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Zakończenie prac na każdym z odcinków oznaczało poprawę w obsłudze pasażerów – krótszą o kilka minut podróż i wygodniejszy dostęp z peronów do pociągów. 

Dla lepszej obsługi podróżnych, na stacjach Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz na przystanku Katowice Załęże perony zostały całkowicie przebudowane. Mają nową nawierzchnię, odnowione wiaty, oświetlenie i ławki. Kolejarze zamontowali czytelniejsze oznakowanie, tablice informacyjne i nagłośnienie. 

Ponadto zakres prac na szlaku Katowice – Gliwice obejmował roboty z branży automatyki, telekomunikacji, elektroenergetyki oraz rewitalizację obiektów inżynieryjnych. Szacunkowy koszt wszystkich prac  to ok. 134 mln zł.

Inwestycja na szlaku Katowice - Gliwice w liczbach:
- 63 km nowych torów,
- 63 km wymienionej sieci trakcyjnej,
- 54 nowe rozjazdy,
- 67 przebudowanych obiektów inżynieryjnych,
- 4 przebudowane perony. 

PLK w województwie śląskim 

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na Śląsku 2,5 mld zł na poprawę infrastruktury, lepszą obsługę pasażerów i usprawnienia przewozu towarów. Do 2023 r. planowane są inwestycje za 9 mld zł, poprawiające obsługę śląskiej kolei. 


W połowie 2016 r. zakończy się przebudowa stacji i dworca w Gliwicach 

Będą przebudowane dwa przejścia pod torami, wszystkie perony, które zostaną wyposażone w ruchome schody, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie. Zapewniony będzie dostęp dla osób niepełnosprawnych. Całkowicie przebudowany i zmodernizowany zostanie budynek stacji.



Kontakt dla mediów:
Jacek Karniewski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
jacek.karniewski@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 192