Powrót

Więcej pociągów do portu w Gdańsku przez nowy most

Dodatkowy tor

Przebudowa mostu na Martwej Wiśle w ramach modernizacji linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny nr 226 bardzo usprawni towarowy ruch kolejowy. Istniejąca przeprawa ma tylko jeden tor, co zmniejsza możliwości szybkiego dostarczania ładunków do i z portu. Nowa konstrukcja będzie miała dwa tory. Jej parametry zapewnią też przejazd cięższych pociągów. Składy pojada z prędkością 100 km/h. Zwiększy się przepustowość mostu - będzie mogło pojechać nawet 180 par pociągów na dobę, czyli sześciokrotnie więcej niż dotychczas.

Dobre tempo robót – dziesiątki pali na fundamenty

Obecnie prace koncentrują się na budowie przyczółków nowego mostu. Wykonano już roboty związane z głębokim fundamentowaniem, polegające na zabiciu pali o średnicy 1,5 m i długości 30 metrów. Takich pali na każdej podporze jest 29. Równocześnie w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej trwa budowa elementów stalowych mostu, które są transportowane do Stoczni „Nauta” w Gdyni. Tam są łączone w większe zespoły i drogą wodną trafią na plac budowy. Następnie stalowa konstrukcja zostanie podniesiona na nowe przyczółki, przesunięte o kilkanaście metrów względem dzisiejszego obiektu.

Dla kolei i żeglugi

Obecny most wsparty na trzech podporach ogranicza szerokość toru wodnego do 11 metrów. Nowa konstrukcja zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu statki zyskają czterokrotnie większą szerokość toru - do 50 metrów. Bezpieczeństwo żeglug zwiększy też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do ponad 21 metrów.

Nowoczesny i przyjazny środowisku

Długość przeprawy wyniesie ok. 122 metry, a waga konstrukcji stalowej to ok. 2000 ton. Obiekt będzie widoczny w terenie dzięki iluminacji. Z mostu skorzystają też zwierzęta. W rejonie przyczółków z jednej strony nowego mostu zostanie zbudowana specjalna „półka” o szerokości 2 m, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki.
Koszt budowy mostu to 38 mln zł.

 

Modernizacja mostu i linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most plus dwutorowa linia kolejowa) za kwotę 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. +48 694 480 239
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl