Powrót

Szybsza podróż pomiędzy Śląskiem a Wielkopolską

W ramach rewitalizacji wymieniane są tory i podkłady. Prace obejmują również naprawę przejazdów kolejowo-drogowych, urządzeń sterowania ruchem, rozjazdów oraz innych obiektów inżynieryjnych. Po zakończeniu inwestycji pociągi dalekobieżne pokonają 60-kilometrowy odcinek pomiędzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem około 20 minut szybciej, a regionalne, zatrzymujące się na każdej stacji, około 11 minut szybciej niż obecnie. Pasażerowie odczują poprawę już w grudniu tego roku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. 

Skrócenie czasu przejazdu, to nie jedyne korzyści wynikające z rewitalizacji linii nr 272.  Jednym z ważniejszych elementów prac jest także przebudowa peronów. Ponadto, dzięki nowym torom emisja hałasu będzie niższa, a ruch towarowy na lokalnych drogach powinien się zmniejszyć.

Głównym celem prac na linii nr 272 między Kluczborkiem a Ostrzeszowem jest przywrócenie prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. W maju br. zakończono roboty na blisko 10-kilometrowym odcinku pomiędzy Byczyną a Krzywizną. Ulepszony tor z nowymi podkładami i szynami został oddany do eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu. Obecnie roboty są prowadzone na 7-kilometrowym odcinku z Byczyny do Kostowa. Na przełomie miesiąca kolejarze przekroczą granicę województw i zaczną prace na odcinku z Kostowa do Ostrowa Wielkopolskiego. 

Równocześnie do inwestycji między Kluczborkiem a Ostrzeszowem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizują trasę Kalety – Kluczbork. – Wykonano już roboty na torze nr 1 na odcinku Sowczyce - Kluczbork, a obecnie realizowane są prace na torze nr 2. Ich zakończenie przewidujemy w lipcu. W tym samym miesiącu zakończą się prace na torze nr 1 na odcinku Kalety – Koszęcin. Dzięki temu już w okresie wakacyjnym pojedziemy pociągami po nowych torach – informuje Piotr Frątczak, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

W ramach prowadzonych prac przeprowadzono również remonty wiaduktów, mostów i przepustów oraz prace związane z wymianą urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki i sieci trakcyjnej. 

Po zakończeniu projektu, które jest planowane na pierwszy kwartał 2015 r., parametry techniczne na całej linii Kalety – Kluczbork pozwolą na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, zaś pociągów towarowych 100 km/h. Rewitalizacja linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork - Ostrzeszów jest częścią większego zadania polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice – Poznań. Obejmuje ono również prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebin i Kalety – Kluczbork. Po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny, z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut. 

Całkowity koszt obu inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wynosi ok. 600 mln zł. 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239