Powrót

Szybciej koleją wzdłuż Odry

Linia kolejowa nr 273, potocznie zwana „Nadodrzanką”, to najkrótsze, liczące 356 km, połączenie kolejowe pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. Trasa przechodzi przez Brzeg Dolny, Wołów, Głogów, Nową Sól, Zieloną Górę, Kostrzyn nad Odrą oraz Gryfino i pełni bardzo ważną rolę w transporcie towarów z południa Polski do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Linia położona jest w granicach trzech województw: dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego.


Cztery razy szybciej jeszcze w tym roku 

Dzięki pracom realizowanym na zlecenie  PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  na fragmencie linii kolejowej nr 273 w województwie lubuskim, od nowego rozkładu jazdy, w grudniu 2014 r. maksymalna prędkość będzie wynosić  120 km/h zamiast dotychczasowych  30 km/h.  Zakończyły się bowiem prace, dzięki którym na 10 - kilometrowym odcinku  Bytom Odrzański – Nowa Sól podwyższono parametry eksploatacyjne toru nr 2. 

Aktualnie prowadzone są prace na torze nr 2 stacji Zielona Góra, gdzie montowane są nowe szyny i rozjazdy, dzięki czemu podwyższy się nie tylko prędkość, ale także bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Roboty rozpoczęły się też na torach nr 1 i 2 stacji Czerwieńsk Towarowy. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną również perony. Pojawi się tzw. mała architektura, a stacje będą bardziej przyjazne osobom z ograniczoną możliwością poruszania się.


Przyspieszenie w Zachodniopomorskiem

Ponadto, w toku są naprawy dwóch mostów w obrębie stacji Kostrzyn. Kolejarze prowadzą również roboty torowe na odcinku pomiędzy Wróblinem Głogowskim (woj. dolnośląskie) a Bytomiem Odrzańskim (woj. lubuskie), na którym od nowego rozkładu jazdy, w grudniu 2014 r., maksymalna prędkość wzrośnie do 120 km/h. Poza położeniem nowych torów, wykonawca zmodernizuje peron nr 1 w Bytomiu Odrzańskim i peron nr 2 w Czernej. 

Prace remontowe trwają również w województwie zachodniopomorskim. Do maja wymieniono dwa rozjazdy na stacji Chojna, gdzie zmodernizowano również 300 metrów toru. Prace te miały na celu podwyższenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Obecnie kolejarze prowadzą prace modernizacyjne toru nr 2 na odcinku Chojna – Krzywin, dzięki czemu prędkość przejazdowa wzrośnie z 50 km/h do 120 km/h. Wymieniane są także rozjazdy i tory na stacji Gryfino.


Wkrótce kompleksowa modernizacja całej linii

Prowadzone obecnie prace mają na celu usprawnienie ruchu na linii kolejowej nr 273 i będą kontynuowane w kolejnych latach. – Inwestycje, które w kolejnych latach będziemy realizować przy udziale środków z nowej unijnej perspektywy 2014-2020 skoncentrują się przede wszystkim na usprawnieniu ruchu towarowego – zapowiada Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wśród priorytetów PLK znajduje się kompleksowa modernizacja „Nadodrzanki”. 



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl
tel. 694 480 239

Pliki do pobrania