Powrót

Szybciej, bezpieczniej i komfortowo czyli ciąg dalszy modernizacji linii E20

Będzie szybciej i bezpieczniej

Modernizowana trasa kolejowa pomiędzy Siedlcami i Terespolem to bardzo istotna część międzynarodowej linii należącej do Transeuropejskiego Korytarza łączącego Berlin z Moskwą. Trwające prace są kontynuacją pierwszego etapu projektu „Modernizacja linii kolejowej E20/CE20 na odcinku Siedlce - Terespol” w ramach, którego  przebudowano tory, sieć trakcyjną, przejazdy kolejowe, a także obiekty inżynieryjne. Drugi etap projektu oprócz zmian w układzie torowym zakłada modernizację pozostałych elementów infrastruktury kolejowej - rozjazdów, przejazdów kolejowych, sieci trakcyjnej oraz budynków służących bezpośrednio prowadzeniu ruchu. Aktualnie trwają  prace przy budowie nastawni w Międzyrzecu Podlaskim, Siedlcach i Łukowie, od podstaw zostanie wybudowana również nastawnia w Dziewulach.


Międzyrzec Podlaski

W Międzyrzecu została rozebrana mocno już wyeksploatowana kładka, w miejsce której powstaje przejście podziemne dla pieszych. Na czas remontu pasażerowie i przechodnie mogą korzystać z przejścia drogowego w ciągu ulic Partyzantów i Tadeusza Kościuszki. Nieustannie w Międzyrzecu trwają prace torowe dlatego m.in zamknięto peron wyspowy, przenosząc cały ruch pasażerski stacji Międzyrzec na peron znajdujący się przy budynku dworca. Modernizacja peronów w Międzyrzecu obejmie budowę wiat oraz instalację nowoczesnego systemu nagłośnienia i tablic informacyjnych, perony zostaną podwyższone do 76 cm, co ułatwi podróżnym sprawne wysiadanie i wsiadanie do pociągu. Wiaty, a także inne elementy tzw. małej architektury, jak np. ławki czy kosze zostaną wymienione na nowe. Perony będą też lepiej przystosowane do potrzeb rodziców z dziećmi w wózkach, osób niepełnosprawnych i mających problem z poruszaniem się. Podobne zmiany jak w Międzyrzecu Podlaskim czekają perony w Siedlcach i Łukowie.


Siedlce

W ramach robót na obiektach inżynieryjnych w Siedlcach trwają prace modernizacyjne na wiadukcie przy ul. Garwolińskiej. Wkrótce rozpocznie się remont wiaduktu przy ul. Łukowskiej.  Największą zmianą będzie budowa nowego tunelu drogowego, który zastąpi kładkę dla pieszych, łączącą części miasta położone po obu stronach torów. Poprowadzenie ruchu tunelem od ul. Kilińskiego do ul. Składowej, odkorkuje dwa pozostałe wiadukty przy stacji Siedlce. W ramach inwestycji pojawi się również oddzielny pas dla pieszych z dostępem do dwóch nowo wybudowanych peronów. Oprócz budowy peronu, w Siedlcach trwa przebudowa układu torowego i modernizacja sieci trakcyjnej oraz budowa nastawni. Wszystkie prace powinny się zakończyć w lipcu 2015 r.


Łuków

W Łukowie w ramach projektu  powstanie nowy wiadukt, który zastąpi zlikwidowany przejazd kolejowy przy ul. Międzyrzeckiej. Prace rozpoczęły się 26 marca i potrwają do lipca 2015 r. Ponadto PKP PLK S.A. zaplanowały tutaj także modernizację przejazdów kolejowych przy ul. Jana Pawła II i ul. Wschodniej. Powstanie także nowa kładka dla pieszych. Stacja Łuków zyska także dwa nowe perony, a dotychczasowy zostanie zdemontowany.


Co się zmieni?

W ramach realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji linii kolejowej Siedlce – Terespol przebudowane zostaną 52 elementy infrastruktury kolejowej, w tym przejazdy, kładki, wiadukty, perony oraz nastawnie. Modernizowane perony zyskają nowy wygląd i staną się bardziej funkcjonalne. Zakończenie obu etapów przyniesie oszczędności czasu zarówno dla ruchu pasażerskiego jak i transportu kolejowego. Pociągi na tej trasie będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h (osobowe) i 120 km/h (towarowe). Poprawi się również płynność ruchu kolejowego oraz jego bezpieczeństwo poprzez budowę bezkolizyjnych przejazdów kolejowych oraz modernizację przejazdów jednopoziomowych. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczyni się również monitoring na każdej ze stacji oraz na przejazdach.

Projekt współfinansowany jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Wartość umowy na wykonanie robót II Etapu przekracza 0,5 mld zł brutto. 


Inwestycja w liczbach
Projekt zakłada budowę lub modernizację:
- ponad 30 przejazdów 
- 9 peronów
- 6 nastawni
- 4 wiaduktów
- 2 podziemnych przejść dla pieszych
- 1 kładki dla pieszych 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 883 354 177