Powrót

Nowa kolej w stolicy Dolnego Śląska

Na nowym przystanku Wrocław Grabiszyn już za trzy tygodnie wysiądą podróżni składów z Jeleniej Góry, Wałbrzycha i Świdnicy. Podczas kluczowego etapu przebudowy wiaduktu nad ul. Grabiszyńską – (demontaż 2 torów i starego przęsła) od marca 2015 r. będzie on końcowym przystankiem niektórych pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniły wzrost kolejowego ruchu aglomeracyjnego i przygotowały nowy obiekt. Bez niego część składów aglomeracyjnych nie mogłaby dojechać do Wrocławia.

Tymczasowy z szansą na przyszłość

Przystanek ma dwa perony o długości 150 m i szerokości 4 m. Bez problemów zatrzymają się obok nich składy aglomeracyjne i regionalne. Perony są oświetlone, są też dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Położone są blisko ulicy i przystanków komunikacji miejskiej, do których prowadzi chodnik. Bezpieczne przejście między peronami zapewni wygrodzenie i barierki. Obiekty będą funkcjonowały jako tymczasowe, z możliwością zaadaptowania ich jako stałe. Posiadają urządzenia sterowania ruchem kolejowym, gwarantujące bezpieczną obsługę pociągów. Koszt budowy wyniósł 3,23 mln zł.
Zapewnienie, w czasie przebudowy wiaduktu, sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów dalekobieżnych przez stacje towarową, wymaga także dostosowania do ruchu pasażerskiego kilku kilometrów tras objazdowych, w tym 43 rozjazdów. To koszt prawie 16 mln zł.

Planowe zmiany na mostach, wiaduktach, peronach

Od połowy grudnia pasażerowie skorzystają z dłuższego odcinka zmodernizowanej linii dwutorowej. Do gotowej już trasy od granicy woj. dolnośląskiego do stacji Wrocław Osobowice, dołączy kilkukilometrowy odcinek miejski. Pociągi pojadą m.in. przez nowy most nad Odrą do stacji Wrocław Popowice.
Na przystanku Wrocław Mikołajów kończą się prace przy nowym peronie. Jego wydłużenie do 250 m zapewni wygodną obsługę składów dalekobieżnych. Podobny obiekt powstaje na sąsiedniej stacji Popowice. Na wiadukcie nad ul. Starogroblową zdjęte są już 2 ostatnie stare konstrukcje, które zostaną zastąpione nowymi. Prowadzona przez PLK przebudowa pozwala miastu poszerzyć drogę, co znacznie ułatwi przejazd kierowcom i komunikacji miejskiej.

Wszystkie prace przy obiektach inżynieryjnych wykonywane są tak, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu drogowym. Również roboty na torach uwzględnione są już w rozkładzie jazdy. Przyjęte godziny kursowania pociągów bazują na dokładnie zaplanowanym harmonogramie, uzgodnionym z przewoźnikami. Podstawową zasadą jest utrzymanie dobrych połączeń, także w trakcie modernizacji.  

Krótko o modernizacji:

Efekty
W 2015 r., po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min.
Liczby
Modernizacja 58 km linii dwutorowej, 12 przebudowywanych stacji i przystanków z dostępem dla osób o ograniczonej mobilności, 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów; 10 wiaduktów na terenie Wrocławia, 15 km ekranów akustycznych, 2 ekodukty, 49 separatorów dla ochrony czystości wód.
Projekt UE
„Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”. Ogólny koszt wynosi ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.  + 48 694 480 239
e-mail: 
rzecznik@plk-sa.pl

Pliki do pobrania