Powrót

Liczba wypadków z winy kolei mniejsza o jedną trzecią

Ponad 70 procent wypadków na kolei wynika z nieostrożności kierowców i pieszych. W roku 2014 na torach zarządzanych przez PKP PLK nie doszło do poważnego wypadku z winy zarządcy infrastruktury. Nikt nie zginął w wyniku kolizji bądź wykolejenia. Liczba wypadków spowodowanych błędami pracowników spadła z 27 do 17, tj. o 37%.

72% wszystkich zdarzeń to wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych oraz z osobami przechodzącymi przez tory w miejscach niedozwolonych. Z roku na rok tych zdarzeń jest mniej. W 2014 r. było o 33 wypadki mniej w porównaniu z 2013 r. (spadek z 233 do 200, tj. 14%).

- Konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizujemy działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Poprawiamy stan infrastruktury, wprowadzamy nowoczesne urządzenia, szkolimy pracowników i doskonalimy organizację. Audyty i kontrole pozwalają zweryfikować i usprawnić działania na rzecz tworzenia kultury bezpieczeństwa w PLK – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach podnoszenia poziomu bezpieczeństwa zmniejszono radykalnie ilość miejsc, w których stosowana jest jazda na sygnał zastępczy (Sz). Na koniec roku 2013 na sieci PLK występowało około 80 lokalizacji, w których trwale powyżej 3 dni zezwalano na jazdę pociągu poprzez wyświetlenie sygnału zastępczego. Na koniec 2014 r. takich lokalizacji jest 48. Takim wynikiem spółka wyprzedziła plan redukowania jazd na sygnał zastępczy o 3 lata.
To efekt działań technicznych i organizacyjnych– wymiany urządzeń, montażu nowych kabli, bardziej skutecznego nadzoru. 

Z 203 inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa zakończono już 149 (73%), pozostałe to zadania ciągłe lub prowadzone zgodnie z harmonogramem. 128 z nich to działania organizacyjno-eksploatacyjne, 31 technicznych oraz 44 pracownicze. Obejmują modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, montaż nowych rozjazdów, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także szkolenia.

W 2014 r. przeszkolono prawie 15 tysięcy dyżurnych ruchu oraz nastawniczych. Obecnie trwają szkolenia dla około 2 500 dróżników przejazdowych. PLK przeprowadziła w zakresie bezpieczeństwa ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostek organizacyjnych. Ponadto w roku 2014 wdrożono m.in. audyty pracy dróżnika przejazdowego oraz prowadzenia inwestycji i systemu zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach organizacyjnych. Łącznie wykonano około 90 audytów bezpieczeństwa. 

Od grudnia spółka zapewnia profesjonalne wsparcie psychologiczne pracownikom PLK, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jego skutków. To kolejne działanie, po szkoleniach z zakresu radzenia sobie ze stresem i sprawnej komunikacji interpersonalnej, które zwiększa kompetencje pracowników i wpływa na profesjonale wykonywanie obowiązków związanych z ruchem pociągów.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 22 473 30 02
T: + 48 694480239