Kruki i wilki ochronią łosie na linii kolejowej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainstalowały wzdłuż torów na 12 km szlaku między Białą Podlaską a Terespolem 15 dźwiękowych urządzeń do ochrony zwierząt – UOZ. Głównym zadaniem urządzeń jest zapobieganie kolizjom pociągów ze zwierzętami. UOZ powstrzymuje wędrówki, np. łosi, jeleni, saren, dzików czy lisów przez szlaki kolejowe w trakcie przejazdu pociągu.
Urządzenie emituje na ok. 1 min przed przejazdem pociągu zestaw dźwięków, który odwołuje się do zaprogramowanych genetycznie mechanizmów lękowych przed naturalnymi drapieżnikami i niebezpieczeństwem. Zanim nadjedzie pociąg urządzenie wyje jak wilk, naśladuje głos sójki czy kruka. Odgłosy te powodują, że zwierzęta zatrzymują się i nie wchodzą na tory pod przejeżdżające pociągi. Gdy urządzenia milczą, mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać przez szlak kolejowy nie zmieniając swoich nawyków migracyjnych.
Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK działa ok. 1070 takich urządzeń, zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych, m.in. Warszawa Gdańsk (lk9) czy Warszawa-Katowice (lk1).
Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako pierwsze w Europie, kilka lat temu zamontowały pierwszy UOZ na odcinku między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, gdzie znajduje się jeden z wielu naturalnych szlaków migracji zwierząt.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach przebudowy kolejowych tras nie zapominają o „dzikich sąsiadach” - zwierzętach. W latach 2020-2021 przygotowano 73 przejść dla średnich zwierząt i dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekraczają tory przez 37 nowych przepustów, m.in. ze specjalnymi półkami.
Montaż urządzeń ochrony zwierząt między Białą Podlaską a Chotyłowem wykonano z zadania „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość projektów to 734,3 mln zł.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.