Powrót

Kraków – Szybsze pociągi i historyczne detale

Pociąg przejeżdża po wiadukcie kolejowym nad ul. Lubicz, fot. Piotr Hamarnik

Stolica Małopolski interesująco prezentuje się z okien pociągu na linii średnicowej. Ciekawie wygląda także kolejowa trasa obserwowana z perspektywy ulicy, np. zabytkowy wiadukt kolejowy nad ul. Lubicz. Obiekt wpisuje się w historyczną tkankę miasta. Stalowa konstrukcja po gruntownej renowacji zachowała swój charakter, a nowe tory sprostają współczesnym wymogom kolei. Zabytkowe przęsło jest odmalowane według pierwotnego wzoru. Odrestaurowane są dziewiętnastowieczne bariery i ich detale. Nad zakończonymi w sierpniu pracami czuwali konserwatorzy.

Sześć torów utrzymuje wiadukt nad ul. Prądnicką. Obiekt jest istotnym ogniwem międzynarodowej linii E30 na odcinku Kraków Główny - Kraków Główny Towarowy. Wykonana według współczesnych wymogów betonowa konstrukcja uwzględnia – zgodnie z zaleceniami służb konserwatorskich – wykorzystanie odnowionych kamiennych bloków starego obiektu, jako okładziny ścian. Widoczne na wiadukcie mosiężne barierki, to oryginalne i odrestaurowane elementy. Brakujące ozdobne przęsła odlano według historycznego wzoru. Prace drogowe przy wiadukcie zakończą się we wrześniu.

Na wiadukcie przy ul. Kamiennej okładziny murów oporowych i barierki zabezpieczające odtworzono na wzór oryginalnych elementów. O historii wiaduktów przy ul. Gromadzkiej i Morawiańskiego, w rejonie stacji Kraków Płaszów, przypominają elementy zabytkowych przęseł, wyeksponowane w nowym otoczeniu.

W niezmienionej formie tory utrzymywać będzie XIX-wieczny wiadukt nad ul. Miodową. Zbudowany z piaskowca obiekt powstał przeszło 165 lat temu. By zmieścić dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych wokół niego wzniesiono estakady kolejowe. Zwiększone bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zapewni dodatkowe przejście podziemne, które powstało w nasypie obok wiaduktu.

Lepsza komunikacja kolejowa - lokalna i międzynarodowa

Modernizacja wiaduktów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

 

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883