Powrót

Kraków. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zapewni sprawniejsze podróże

Budowa nowego układu torów oraz dobudowa dwóch nowych torów jest wyzwaniem dla wykonawcy inwestycji. Wiadukt zapewni większe możliwości dla przejazdu pociągów i jednocześnie zachowa swój zabytkowy charakter. W okolicy powstanie także nowy przystanek Kraków Grzegórzki.

Prace przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką odbywają się pod ścisłym nadzorem służb konserwatorskich. W styczniu inżynierowie pracują nad demontażem części lica wiaduktu. Jego elementy są skrupulatnie katalogowane i składowane. Później, po „poszerzeniu” obiektu o dodatkowe tory, zostaną wykorzystane do odtworzenia fasady.

Na placu budowy widać też nowe, już dobudowywane, elementy wiaduktu. Przygotowywane są fundamenty nowych podpór. Rozpoczęto również murowanie łuku, który wchodzi w skład centralnej nawy historycznego obiektu.

Mimo szerokiego zakresu prac zachowany jest ruch pociągów na trasie Kraków Płaszów - Kraków Główny. Pociągi kursują jednym torem.

Rozbudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką realizowana jest w ramach projektu PLK „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja tworzy nowe możliwości komunikacyjne w ruchu kolejowym i drogowym. Powstaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a osiem stacji i przystanków zostanie przebudowanych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dzięki budowie dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń. Dwa nowe Lokalne Centra Sterowania zapewnią bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Modernizowane wiadukty zapewnią płynny ruch drogowy dla kierowców oraz wygodne przejście pieszych. Na Wiśle powstaną dwa nowe mosty, a most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową zostanie całkowicie przebudowany. Usprawnienie ruchu drogowego oraz otwarcie przestrzeni w centrum miasta od ul. Kopernika do ul. Miodowej zapewni nowa, 850-metrowa estakada, która zastąpi obecny w Krakowie od połowy XIX wieku - nasyp kolejowy.

Więcej informacji na temat inwestycji na stronie www.krakow-rudzice.pl.

 

 

Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 153
dorota.szalacha@plk-sa.pl