Powrót

Herkules pomógł kolejarzom na E 30

Ustawienie nowej konstrukcji wiaduktu to kolejny etap modernizacji trasy kolejowej E 30 z Rzeszowa do Krakowa. W maju 2014 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały pierwszą części wiaduktu kolejowego w Klęczanach. Modernizacja drugiego przęsła trwała 4 miesiące. Po przebudowie wiadukt wytrzyma większe obciążenia i pozwoli podwyższyć prędkości pociągów ze 120 km/h do 160 km/h. Na inwestycji Polskich Linii Kolejowych korzystają także kierowcy. Nowe, dłuższe przęsła wiaduktu pozwoliły zwiększyć szerokość jezdni i zapewnić pas awaryjny. 

- Stalowa konstrukcja wiaduktu waży 230 ton i ma 64 m długość. Przy jej ustawieniu pracowało 40 osób i specjalistyczny dźwig Herkules. Aby ograniczyć utrudnienia operację przeprowadzono w nocy przy wstrzymanym ruchu drogowym, w przerwie pomiędzy kursowaniem pociągów. Sprawna i precyzyjna akcja zajęła niewiele ponad 3 godziny – mówi Wojciech Waś, kierownik kontraktu z PLK. 

Modernizacja połączenia między Krakowem a Rzeszowem zakłada wymianę ponad 300 km torów i odnowę ponad 140 wiaduktów, mostów i estakad. Dzięki inwestycji pociągi pojadą 160 km/h. Skróci się czas podróży i podniesie poziom bezpieczeństwa. Wykonano już m.in. 195 km torów, 57 wiaduktów i mostów, 10 przejść podziemnych dla pieszych oraz 35 peronów. Koszt modernizacji to ok. 3,4 mld PLN, kwota dofinansowania z UE to ok. 2,3 mld PLN. 


Projekt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków - Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30
jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rzecznik prasowy
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 662 114 900

Pliki do pobrania