Powrót

Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków rozkład jazdy od 1 marca

Linia Warszawa – Gdynia jest kompleksowo modernizowana. Prace, na różnych etapach zaawansowania, są prowadzone na 2/3 całej trasy. Ważne prace modernizacyjne rozpoczniemy w bieżącym roku także na Centralnej Magistrali Kolejowej i jej odgałęzieniu w kierunku Krakowa. Zmiany w rozkładach będą więc dotyczyły również pociągów z Warszawy do Krakowa i Katowic oraz w kierunku przeciwnym.


Wszystkie prace prowadzimy bez przerywania kursowania pociągów. Konieczne jest więc zamykanie na długich odcinkach jednego toru, podczas gdy ruch w obie strony jest prowadzony wahadłowo po torze czynnym.


Tak więc np. linia Warszawa - Gdynia, w normalnych warunkach dwutorowa, a w pobliżu Warszawy i Gdańska nawet trzytorowa, na większej części swojego przebiegu staje się w okresie robót linią faktycznie jednotorową. Odcinki torów wyłączanych z ruchu na okres prac, przez cały rok zmieniają się wraz z postępem robót.


W sytuacji tak intensywnych prac torowych nie jest możliwe przeprowadzenie wszystkich pociągów, które zgłosili przewoźnicy.


Prace nad rozkładem jazdy na trasie od Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic, jaki wejdzie w życie od 1 marca, są prowadzone w drodze konsultacji z zainteresowanymi przewoźnikami pasażerskimi, przy wsparciu ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego. Ilość pociągów zostanie lepiej dostosowana do możliwości przeprowadzenia ich trasą przy jak najmniejszych utrudnieniach powodowanych przez roboty modernizacyjne.


Możliwy jest więc taki wariant rozkładu, w którym pociągów będzie nieco mniej. Oczekiwana przez podróżnych ilość miejsc w pociągach może zostać zapewniona w inny sposób, na przykład przez wydłużenie składów. Takie rozwiązanie nie zmniejszyłoby ilości miejsc w pociągach, a ułatwiłoby „zmieszczenie” pociągów na trasie i ich punktualne przeprowadzenie między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem i Katowicami.


Z uwagi na zmieniające się lokalizacje robót rozkład jazdy będzie ulegał zmianom. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w porozumieniu z przewoźnikami będą dokładały starań, aby zmiany te były jak najrzadsze i ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem.


Rozważone zostanie wprowadzenie na trasę pociągów, których czas przejazdu całą trasą w miarę możliwości nie będzie się zmieniał, niezmienne pozostałyby także godziny odjazdu ze stacji początkowej i przyjazdu do stacji końcowej, przy możliwych zmianach godzin przyjazdów do stacji pośrednich.


Z podobną organizacją ruchu pociągów należy liczyć się także na innych trasach, których modernizacja rozpocznie się w 2011 r., np. na trasie Katowice – Kraków – Rzeszów. O wszystkich zmianach podróżni będą wcześniej informowani przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz przez przewoźników.

 

 

Krzysztof Łańcucki
Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.