Powrót

Bezpieczne podróże koleją na Wszystkich Świętych

Nocne ujęcie na oświetlony nowy peron, stacja Rzeszów Główny. Fot. Szymon Grochowski

Na sieci kolejowej w najbliższy weekend 29 października do 2 listopada będzie ok. 170 zespołów szybkiego usuwania awarii oraz 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. Blisko 65 pociągów sieciowych będzie przygotowanych do działań w sytuacji usterek sieci trakcyjnej. Przewidziano lokomotywy osłonowe do pomocy, jeśli dojdzie do awarii składów lub braku zasilania. Kolejarze na bieżąco śledzą prognozy pogody. Zespoły techniczne kierowane są w konkretne lokalizacje, aby szybko reagować na możliwe wydarzenia np. związane z wichurami i ulewami.

Na zmianę czasu w nocy z soboty na niedzielę, z 30 na 31 października, opracowany jest specjalny rozkład jazdy. Pociągi pasażerskie znajdujące się na sieci kolejowej około godz. 3:00 zatrzymają się na ok. 60 minut na najbliższej stacji. Godziny przyjazdu do stacji docelowych – już wg nowego czasu nie zmienią się. Zmiana czasu obejmie 22 pociągi, które tej nocy będą na torach. 16 PKP Intercity, 4 Kolei Mazowieckich oraz 2 PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Przykładowo, skład TLK „Pogórze” relacji Przemyśl - Wrocław zatrzyma się na stacji Pyskowice o godzinie 2:59 starego czasu, a odjedzie w dalszą trasę o 3:12 nowego czasu.

Nad bezpieczeństwem podróżnych na stacjach, dworcach i w pociągach, podczas świątecznych przejazdów, w okresie od 28 października do 2 listopada 2021 r., czuwać będą funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Będzie też dodatkowe wsparcie Policji oraz Straży Granicznej. Podczas działań, szczególnie w porze nocnej, funkcjonariusze Straż Ochrony Kolei będą korzystać ze specjalistycznego sprzętu, m.in. Mobilnych Centrów Monitoringu, termo- i noktowizorów.

Do dyspozycji podróżnych jest całodobowy numer alarmowy SOK: (22) 474 00 00. Funkcjonariusze reagują na każde zgłoszenie.

Nie ryzykujmy na przejazdach!

Kolejarze przypominają o zasadach przekraczania torów i apelują o rozwagę. Znak stop oraz włączona czerwona sygnalizacja na przejeździe to bezwzględny nakaz zatrzymania. Statystyki wskazują, że za 99% zdarzeń na przejazdach odpowiadają nieostrożni kierowcy, którzy omijają rogatki, wjeżdżają na przejazd mimo uruchomionej sygnalizacji i opadających rogatek, ignorują znak stop. Ostrożność i przestrzeganie przepisów zapewnią bezpieczeństwo.

Należy skorzystać z dodatkowych informacji z #ŻółtaNaklejkaPLK, umieszczonej na krzyżu św. Andrzeja lub słupku rogatki. W przypadku zagrożenia życia, po połączeniu z numerem 112, należy podać indywidualny numer przejazdu z żółtej naklejki, który pozwala szybko zlokalizować miejsce zdarzenia, wstrzymać ruch pociągów i wezwać pomoc. Więcej informacji na https://bezpieczny-przejazd.pl.

W związku z epidemią koronawirusa, w podróży należy zadbać o bezpieczeństwo swoje i współpasażerów. O właściwym zachowaniu i obowiązku zakrywania ust i nosa na dworcach i w pociągach przypominają komunikaty megafonowe i plakaty. W przypadku złego samopoczucia w czasie podróży, pasażerowie mogą zgłosić się do drużyny konduktorskiej, ochrony dworca lub Straży Ochrony Kolei, które powiadomią służby medyczne o potrzebie udzielenia pomocy.

Wsparcie w podróży przez całą dobę. 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 minut, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239