Powrót

Bezpieczeństwo jest priorytetem Polskich Linii Kolejowych. Rok 2014 najbezpieczniejszym w historii

Liczba wypadków na przejazdach oraz z udziałem pieszych spadła w 2014 roku o 14 procent. Ta grupa, czyli nieostrożni kierowcy oraz piesi przechodzący przez tory w miejscach niedozwolonych, wciąż stanowią 70 procent wszystkich zdarzeń na kolei. Liczba wypadków spowodowanych błędami pracowników PLK spadła o 37 procent. Nikt w nich nie ucierpiał. Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie, od 2012 roku realizują kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa. Działania prowadzone w 4 obszarach, inwestycyjnym, technicznym, pracowniczym i organizacyjnym przynoszą efekty. Program rozpisany na 200 szczegółowych inicjatyw zrealizowano już w ponad 80 procentach.

- Nasze działania są konsekwentne. Modernizujemy sieć kolejową na niespotykaną do tej pory skalę. Ograniczamy błędy pracowników, prowadzimy coraz więcej szkoleń, zwiększamy poziom bezpieczeństwa podczas prac inwestycyjnych i nadal ograniczamy jazdy na sygnały zastępcze. Zatrudniliśmy 1000 osób na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem, prowadzeniem ruchu i utrzymaniem. Dlatego rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes Zarządu PLK.  

Polskie Linie Kolejowe prowadzą największy w historii program inwestycyjny, który dzięki wymianie, remontom i budowie nowych torów bezpośrednio wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa. 

W 2013 roku na inwestycje przeznaczono rekordowe 5,3 mld zł, w 2014 wydano 7,2 mld zł, w tym roku wydatki sięgną blisko 9 mld zł. Tylko w ciągu tych 3 lat zarządca infrastruktury zmodernizuje od podstaw ponad 3500 km torów. W ramach dodatkowych działań modernizujemy 1400 przejazdów oraz wymieniamy 3000 rozjazdów kolejowych za sumę 3 miliardów złotych. 

PKP Polskie Linie Kolejowe przeszkoliły w ubiegłym roku 15 tysięcy dyżurnych ruchu oraz nastawniczych. W ubiegłym roku na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem zatrudniono w PLK 1000 nowych osób. Jesienią uruchomiony zostanie symulator do szkoleń dyżurnych i nastawniczych. PLK zapewnia też  profesjonalne wsparcie psychologiczne pracownikom, którzy uczestniczyli bądź usuwali skutki zdarzeń. 

Spółka radykalnie, o ponad połowę, zmniejszyła ilość miejsc, w których stosowana jest jazda na tzw. sygnał zastępczy. Na koniec roku 2013 na sieci PLK występowało około 80 takich lokalizacji. Na koniec 2014 r. takich miejsc jest 48. 

Planowane działania w zakresie bezpieczeństwa na 2015 r. to m.in.: wykorzystanie symulatora do szkoleń dyżurnych, wyposażanie dróżników na wybranych przejazdach w urządzenia radio–STOP i system informujący o ruchu pociągów. Planowanie inwestycji i remontów na liniach kolejowych z priorytetem bezpieczeństwa (wzory działań, nadzór, kontrola), modernizacja posterunków ruchu i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239