Powrót

54 mln zł na lepszą podróż między Toruniem a Olsztynem

Dobre podróże z historią 

W listopadzie zakończyła się przebudowa 130-letniego „południowego” mostu kolejowego nad rzeką Łyną w Olsztynie. To jeden z dwóch zabytkowych obiektów. 

Południowa przeprawa ma trójprzęsłową konstrukcję. Przebiegają po niej dwie linie kolejowe nr 353 Poznań Wschód – Skandawa oraz nr 216 Działdowo – Olsztyn. Wyremontowano tory, elementy konstrukcyjne oraz wykonano izolację mostu. Odrestaurowane zostały kamienne gzymsy i ozdobne elementy. Most zyskał nowe schody i balustrady. Naprawa objęła także nasypy kolejowe. W 2015 r. PLK odrestaurowały już most „północny”.

Dzięki PLK obie konstrukcje zapewniają teraz dobre podróże – pociągi kursują już z prędkością nawet 120 km/h i zachowany jest historyczny charakter obiektów. 

Przebudowany został także most w Czerwonce, ważny dla sprawnych połączeń na trasie pociągów pasażerskich z Olsztyna do Ełku, Giżycka, Białegostoku oraz dla pociągów towarowych jadących w stronę granicy. Wymienione zostały tory, podkłady, uzupełnione elementy betonowe i kamienne. Obiekt zyskał nowe balustrady. Odnowionym mostem pociągi mogą jeździć z prędkością 100 km/h. 

Remonty mostów, za 4 mln zł, pozwalają utrzymać planowe podróże i zwiększyły poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dla otoczenia ważne jest, że ich wygląd dobrze wpisuje się w krajobraz.

W 2015 roku, na sieci kolejowej PLK zmodernizowały 46 mostów, a 99 obiektów wyremontowano. W tym roku prace obejmują kolejne obiekty.


Szybciej z Olsztyna do Torunia

W październiku rozpoczęły się prace na linii łączącej Warmię z Kujawami. Przebudowywanych jest 33 km torów i 10 obiektów inżynieryjnych pomiędzy Ostrowitem a Jamielnikiem. Zmodernizowanych zostanie także 12 przejazdów kolejowo – drogowych oraz dodatkowo 4 pomiędzy Starymi Jabłonkami a Olsztynem. Większy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia i rogatki. 

W ramach prac kompleksowo przebudowane zostaną perony w Olsztynie Zachodnim i Naterkach. Jest już gotowy peron w Olsztynie. Wszystkie obiekty zyskają wyższe platformy wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię, wiaty, oświetlenie, ławki oraz tablice informacyjne. Będą również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – nowe pochylnie, oznakowanie tras i miejsc odpoczynku dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niewidomych będą również informacje w języku Braille'a. 

Modernizacja odcinka Ostrowite – Biskupiec Pomorski – Jamielnik – Olsztyn dostosuje infrastrukturę do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz do 100 km/h dla pociągów towarowych. Prace umożliwią zwiększenie przepustowości linii i przyspieszenie wszystkich składów korzystających z trasy. Prace rozpoczęły się w październiku, a ich finał przypada na wrzesień przyszłego roku. Wartość całych prac to 50 milionów złotych. 


Konsekwentna poprawa przewozów na linii 353 Toruń – Olsztyn

Remont torów na linii 353 jest kolejną inwestycją, mającą na celu polepszenie przewozów na trasie Toruń – Olsztyn. W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja 90 km trasy kolejowej z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego, co skróciło podróż o 20 minut. Obecnie przejazd między tymi miejscowościami trwa niecałe 70 minut, a pociągi pasażerskie jadą z prędkością 120 km/h. Efektem rewitalizacji tego odcinka jest m.in. blisko 170 km nowych torów i 75 rozjazdów, 16 odnowionych obiektów inżynieryjnych i 55 wyremontowanych przejazdów kolejowo-drogowych. Koszt inwestycji przekroczył 200 mln zł.


Kontakt dla mediów:

Ewa Symonowicz-Ginter
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ewa.symonowicz-ginter@plk-sa.pl
T: +48 694 480 211