Powrót

32 nowe perony na trasie Koluszki – Częstochowa. Jest wygodniej i bezpieczniej

Docelowo każdy z 43 peronów będzie wyposażony nie tylko w nowe oświetlenie, system nagłaśniający oraz wiaty i elementy małej architektury. Dzięki specjalnym pochylniom obiekty będą bardziej przyjazne osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wsiadanie do pociągów będzie wygodniejsze, a to za sprawą podwyższenia peronów z dotychczasowych 35 cm do 55 cm. Inwestycja pozwoli też zwiększyć prędkość pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd z Koluszek do Częstochowy będzie krótszy o pół godziny.


Już jest wygodniej

W efekcie intensywnych prac na odcinku Koluszki – Częstochowa  przebudowano już  perony w miejscowościach Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Radomsko, Bobry, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki oraz Częstochowa Aniołów. Nowe perony wyposażone są w oświetlenie, ogrodzenie i system nagłaśniający. Osoby niedowidzące, dzięki specjalnie zastosowanej nawierzchni, mogą rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronowa. Do końca tego roku na większości przebudowanych przystanków zaplanowano montaż wiat i innych elementów małej architektury, takich jak ławki czy gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na zlecenie PLK na trasie Koluszki – Częstochowa wyremontowane zostaną 43 obiekty. 

Jedną z większych przemian przeszedł układ peronowy w Piotrkowie Trybunalskim. W całości zlikwidowano tor nr 3, natomiast peron wyspowy został poszerzony do 13 metrów, co zdecydowanie poprawi obsługę składów pasażerskich na tej stacji.


Na placu budowy

Obecnie prace trwają na odcinku pomiędzy stacją Widzów-Teklinów a stacją Jacków. Odnawiane są tory, sieć trakcyjna i perony. W związku z prowadzonymi tam działaniami został zamknięty tor 1. Z kolei na trasie od Piotrkowa Trybunalskiego do stacji Widzów-Teklinów przebudowywane są urządzenia sterowania ruchem, pozwalające na zwiększenie przepustowości trasy. Niebawem w nowej odsłonie zaprezentują się pasażerom perony w Luciążance (peron 1) i Wilkoszewicach (peron 1) oraz w Rozprzy (peron 2).

Linia kolejowa Warszawa – Katowice ma bardzo duże znaczenie komunikacyjne i transportowe dla województw mazowieckiego, łódzkiego oraz śląskiego, dlatego projekt pod nazwą „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa”, to jeden z ważniejszych realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Rewitalizacja jest najszybszą i najbardziej pożądaną metodą odświeżania intensywnie używanych linii, a do takich zalicza się linia nr 1. W efekcie prowadzonych działań przywrócona zostanie prędkość rozkładowa do 120 km/h dla pociągów osobowych i do 100 km/h dla pociągów towarowych, co będzie miało realne przełożenie na czas podróży oraz transportu towarów. Dziś w wielu miejscach pociągi muszą zwalniać do 50 km/h, dlatego też na pokonanie całego 125 km odcinka, składy regionalne potrzebują około dwóch i pół godziny, a składy TLK około dwóch godzin. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Koluszek do Częstochowy potrwa o pół godziny krócej.

Koszt realizacji projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” wyniesie ponad 535 mln złotych netto, z czego 416,2 mln złotych netto będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji odnowionych zostanie: 
  • 158,5 km torów,
  • 83 km sieci trakcyjnej,
  • 30 mostów,
  • 15 przepustów,
  • 13 przejazdów kolejowo-drogowych,
  • 5 wiaduktów.



Projekt pn. „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662 114 900