Powrót

165 lat Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

Rocznicę uruchomienia pierwszego odcinka Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej upamiętnili 14 czerwca 2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Na Starych Powązkach, przy grobie Stanisława Wysockiego i Władysława Reymonta, kolejarze, mieszkańcy Warszawy i miłośnicy kolei, złożyli wieńce i wiązanki kwiatów. Uroczystości towarzyszyły poczty sztandarowe. Uczestnicy spotkania odwiedzili na Powązkach kilkadziesiąt kwater osób związanych historią polskiej kolei, m.in.: Mariana Lalewicza projektanta budynku dyrekcji kolei przy ul. Targowej, Henryka Marconiego projektanta dworca Warszawa Wileńska, Kazimierza Zembrzuskiego konstruktora lokomotywy Pm36, Józefa Nowkuńskiego budowniczego magistrali węglowej. Wspomnieniami o zasłużonych kolejarzach dzielili się: prof. Andrzej Brandt, dr. Andrzej Gołaszewski, Marek Moczulski, Maria Balicka. Henryk Dąbrowski oraz Henryk Komorowski - potomek Henryka Marconiego, W siedzibie PKP PLK S.A. odbyła się prelekcja pt. Od sukna do dresu. O mundurze kolejowym, jego genezie i przemianach, przed i po 1945 r. opowiadał Prezes Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei - Paweł Mierosławski. Kolej Warszawsko-Wiedeńska, Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska była pierwsza linią kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego i drugą w Rosji. Połączyła Warszawęz granicą  zaboru austriackiego. Projekt trasy przygotował inż. Stanisław Wysocki. Regularne kursy ruszyły 15 czerwca 1845 po ukończeniu odcinka do Grodziska. Później otwierano kolejne połączenia: do Skierniewic i Łowicza (15.10. 1845), Częstowchowy (1.12.1846), do granicy w Maczkach (1.04.1848). Linia o długości 327,6 km miała 27 stacji. Szerokość toru 1435 mm odpowiadała standardowi przyjętemu na kolejach w większości państw ówczesnej Europy. W 1845 zbudowano również Dworzec Wileński, projektu arch. Henryka Marconiego. Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.