Ze stacji Szczecinek będzie podróżowało się wygodniej

Inwestycja w ramach umowy podstawowej zakłada modernizację peronu nr 1 na stacji Szczecinek. Dodatkowo w ramach postępowania przetargowego przewidziane są prawa opcji, umożliwiające poszerzenie zakresu prac o modernizację peronów nr 2 i nr 3 oraz powstanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Wyższe perony ułatwią podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Antypoślizgowa nawierzchnia będzie posiadała ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowe wiaty i ławki zapewnią komfortowe oczekiwanie na pociąg. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewni energooszczędne oświetlenie LED. Orientację ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, gabloty i wyświetlacze z rozkładami jazdy oraz nagłośnienie. Dzięki budowie windy na peronie nr 1 stacja będzie bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Warto przypomnieć, że w 2016 roku na stacji za ok. 2,6 mln zł wyremontowaliśmy przejście pod torami oraz zamontowaliśmy windy na perony nr 2 i 3 oraz platformę przyschodową na peron nr 1.
Wykonawcą prac, które będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, będzie firma RAJBUD Sp. z o.o. Zakończenie prac przy peronie nr 1 planowane jest w IV kwartale 2025 r. W przypadku skorzystania z prawa opcji, zakończenie prac na peronach nr 2 i 3 planowane jest do końca 2026 r. Wartość robót w ramach umowy podstawowej to niespełna 7,5 mln zł netto (ponad 9,2 mln zł brutto), a wszystkich robót, razem z prawami opcji to niespełna 19 mln zł netto (ponad 23,2 mln zł brutto).
– Modernizacja peronów na stacji Szczecinek, podobnie jak budowa nowego przystanku Szczecinek Bugno, znacząco poprawią jakość podróży koleją. Te inwestycje przynoszą realne korzyści dla mieszkańców, zapewniając lepszy i wygodniejszy dostęp do kolei – powiedział Jacek Krzemiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie.
Od 9 czerwca ubiegłego roku mieszkańcy Szczecinka korzystają już z nowego przystanku Szczecinek Bugno (linia kolejowa nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg), który również powstał w ramach tzw. programu przystankowego. Jego budowa kosztowała ok. 2,7 mln zł.
Program przystankowy w województwie zachodniopomorskim
Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł.
W województwie zachodniopomorskim projekt przystankowy obejmuje 11 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec, Radziszewo i Szczecinek.