Powrót

Zachodniopomorskie: coraz łatwiej korzystać z kolei między Poznaniem a Szczecinem

Nowy peron w Reptowie_fot. Katarzyna Koryczan

Na stacji w Reptowie oraz na przystankach w Miedwiecku i Grzędzicach kończy się budowa nowych peronów. Będą wyższe, szersze i dłuższe, co pozwoli pasażerom wygodniej wsiadać i wysiadać z pociągów. Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonane zostaną wygodne dojścia i antypoślizgowa nawierzchnia wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących.

W Reptowie bezpieczne i wygodne dojście na perony zapewni przejście pod torami. Zamontowane zostaną nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie ułatwi bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację w podróży ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok przystanków będą stojaki na rowery.

Bezpieczniejszy ruch pociągów, samochodów, pieszych i rowerzystów

W Reptowie, Miedwiecku i Grzędzicach modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe. Efektem prac będzie wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, m.in. dzięki zamontowaniu nowych rogatek, sygnalizacji świetlnej, oświetlenia i kamer. Chodnik oraz ścieżki rowerowe zwiększą bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów.

Pociągi między Stargardem a Szczecinem Dąbiem pojadą po dwóch nowych torach

W 23 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Polskie Linie Kolejowe sukcesywnie zwiększają komfort podróży. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach.

Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie. Jeden tor wykonano m.in. na odcinkach Drawiny – Dobiegniew, Dobiegniew – Rębusz, Choszczno – Dolice i Stargard – Reptowo.

W III kwartale br. pociągi pojadą drugim nowym torem między Stargardem a Reptowem – czyli między Stargardem a Szczecinem Dąbiem podróże pociągiem, już po dwóch torach, będą sprawniejsze.

Krótsze podróże koleją między Poznaniem a Szczecinem

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, w czasie poniżej 2 godzin. Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r.

Więcej informacji o inwestycji dostępnych jest na stronie internetowej projektu.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Bartosz Pietrzykowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 515736460