Powrót

Z Polski do Niemiec po nowym moście kolejowym na Nysie Łużyckiej

Przeprawa zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie. Most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach oraz wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji, co zwiększy przepustowość i podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN.

Obecnie trwają prace końcowe przy montażu dwóch torów. Zainstalowano nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i pomyślnie przeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Położenie mostu, na granicy państw, wymagało urządzeń zabezpieczających kolei polskich i niemieckich.

Budowę nowego mostu poprzedził demontaż starej, wyeksploatowanej konstrukcji. Długość starego obiektu wynosiła 135,8 m; nowy będzie o 8 m dłuższy i o przeszło 1 m wyższy. Wartość realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi ok. 23 mln zł., z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zostanie zakończona w tym roku.
Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii: Knappenrode – Horka – granica państwa przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej DB Netz AG.

Powstaje nowy most graniczny nad Nysą Łużycką, dłuższy, bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Zakres prac przekroczył już 70 procent zadania. Od grudnia powinien zapewnić sprawny przejazd pociągów pomiędzy Polską a Niemcami na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest warta 23 mln zł.

Zgodnie z harmonogramem, w miejscu nowej przeprawy stoi już sześć, żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego. Szerokość mostu wyniesie 11 m. Jesienią na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów.

Więcej towarów, szybszy przejazd

Nowa, żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nowy obiekt będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach. Zelektryfikowany odcinek, wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji zwiększy bezpieczeństwo ruchu i przepustowość linii. Most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
 T: + 48 694 480 239